søndag 9. oktober 2011

Chimmichanga

Chimmichanga
Første året jeg bodde i USA, leide jeg husvære av en norskættet enke som hadde tilknytning til det militære. Hun hadde et barnebarn boende hos seg også og handlet mye på Commisary i nærheten av San Fransisco og noe av det hun handlet var esker med frosne chimmichanga som vi "ungdommer" nuket i mikron.
En dag jeg var på en lunsj i regi av Busan International Womens Assoiation i Sør Korea fikk jeg smake de igjen, da hadde det gått 20 år siden sist men disse var hjemmelaget og mye bedre. Dette skulle jeg prøve å lage selv tenkte jeg og dette ble resultatet.

Jeg bruker enten oksekjøtt (høyrygg eller bibringe) eller kylling

Når jeg bruker bibringe eller høyrygg, koker jeg opp kjøttet og lar den trekke i en halv dag som jeg gjør når jeg skal lage suppe kraft eller lapskaus. Etterpå freser jeg opp skivet løk og paprika.
Kylling så freser jeg opp kylling bryst i en panne med skivet løk og paprika, denne gangen brukte jeg kylling
Så tar jeg en tortilla lefse har litt av kjøtt blandingen,
Cheddar cheese saus eller revet ost, eller begge deler
Refried beans eller pintobønner, eller begge deler
bretter inn kanten og ruller som en wrap eller vårrull

Fritter eller bak i ovnen, jeg stekte de lett og puttet de i ovnen
Serverer gjerne med ris, salat, rømme, fersk gucamole og fersk tomatsalsa.
2 stk modne avokadoer
1 fedd fin hakket eller presset hvitløk
1/2 dl hakket løk
2 ss finhakket chilli
3 ss fersk presset lime juice
salt og pepper etter smak
Jeg moser avokadoene med en gaffel ellers så moser jeg resten med en stavmikser.
1/2 løk finhakket
3 tomater ta ut det myke inni og frøene, finhakkes
Chilli finhakkes (bruk det du ønsker)
1-2 fedd finhakket/presset hvitløk
hakket  liten håndfull koriander eller persille
en skvett limesaft
1/2 ts sukker
salt etter smak

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...