onsdag 19. oktober 2011

Gresskarsuppe, middag 19.10.2011

Høsten er her og det er onsdag, så i vår familie blir det servert suppe.


Gresskarsuppe
   Hokkaidogresskar eller butternut squash

1 kg gresskar resnet, skrelt og skåret i terninger
4 fedd hvitløk

Bakes i ovnen i ca 50 minutter på 170 grader celsius, hvitløken i 20 minutter
(Du kan droppe dette og bare koke opp gresskarbitene og frese hvitløken med løken, jeg bakte)
1 løk hakkes og stekes i en gryte
ha i 
 1 liter hønsekraft eller buljong/fond
kok opp

Ha i de bakte gresskarbitene og hvitløken og mos med en stavmikser
(etter dette slapp jeg oppi medisterdeig bollene)
så har jeg i 
0,5 l melk
og gir suppen en rask oppvarming
salte og pepre etter smak


I dagens suppe hadde små teskje store medisterfarse boller som jeg slapp oppi suppen mens den kokte.
blandet 1 ss med creme fraishe i suppebollen og garnerte med strimlet vårløk
 Jeg hadde ikke fått barna til å spise ellers, men nå fikk jeg i dem gresskar:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...