tirsdag 11. oktober 2011

Hjemmelaget yoghurt naturell

God Morgen
Frokost med nystekt croisanter fra Mors på Jeløy og hjemmelaget yoghurt tilsatt 1 teskje mango pasjonsfrukt syltetøy fra Nicholas Vahé kjøpt hos Lille interiør på Jeløy

Hva er dette tenker kankje mange? Dette er en maskin som lager yoghurt:) Da vi bodde i Sør Korea, så hendte det at man kunne samle på merker på supermarkedene og handlet du for en hvis sum innen en periode kunne du få forskjellige ting. Med den store familien jeg har, fikk vi faktisk en god del ting jeg aldri ville funnet på å kjøpe, sånn somm denne maskinen.
Veldig enkelt
Ha i 5 ts eller 2 ss med yoghurt naturell i hvert beger, begrene rommer 150 ml. (brukte ts på bildet)
Ha i H-melk, jeg brukte den rett fra kjøleskapet,
men det beste er vel å varme den opp til rundt 80 grader celsius
og rør rundt. Hadde i litt formye melk, det beste er 125 ml melk og yoghurt blanding, for da har du 25 ml til smakstilsetning som frukt og bær pureer. Bruker du søt syltetøy som jeg har gjort holder det med 1 teskje.
Sett på lokket, slå på og la den stå i 8 timer. Huks å sterilisere alle delene før bruk. I denne så er det lurest å lage den 8 timer før du legger deg, så du kan sette de kjølig før du går å legger deg. Eller lag når du går å legger deg, la de stå over natten og avkjøl dagen etter. Det er 7 begere i denne maskinen, 1 til hver av oss seks og et beger til neste porsjon. 

Hvis du ikke har en slik maskin og gjerne vil prøve å lage yoghurt så gå inne her, det er en engelsk oppskrift og en stor porsjon.
Eller gå inn på denne Youtube linken, her viser de hvordan det gjøres, det er mange oppskrifter på youtube som viser hvordan du lager yoghurt. 
Denne jeg har linket til er den mest saklige av de ti jeg orket å se på.
Hvis dere lurer på hva det er hun har oppi med jorbærene og bananene så er det linfrø.

Ønskes det kan jeg vise hvordan man lager med en crockpot også, fikk en sånn også etter mye shopping.

Det er mulig at gamle en tåteflaske varmere kan gjøre samme nytten
og andre krukker disse her fant jeg hos Lille Interiør


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...