mandag 31. oktober 2011

Ike's Vietnamese Fish Sauce Wings


Det er mandag og i følge planen vår, er det kylling dag. Da jeg hørte/leste om disse vingene på denne bloggen, tenkte jeg at disse måtte jeg prøve. Ike har gått rundt med oppskriften på en serviett i årevis inntil han åpnet spisested selv i føge historien. Engelsk oppskrift. Det er første gangen jeg lager dette her:) blir det e stort smil, tro?


Jeg har aldri likt denne fiske sausen, har alltid og synes vel fremdeles at den smaker forferdelig, men finner at sausen smugles inn i mange oppskrifter jeg faktisk har begynt å like opp gjennom årene. Link om dagens fish sauce her. Det viser seg at denne sausen har eksistert lenge, helt tilbake til romerene, hvor nobiliteten brukte denne sausen som de kalte Garum eller Liquamemn på nesten alt, se her.

Jeg smakte på ferdig friterte vinger, helt greit.
Så smakte jeg på med bare sirupen, veldig salt og søtt, jeg ble veldig usikker.
Så smakte jeg på med sprøstekt hvitløk, hakket koriander, mynte og chilli, en smaksbombe anbefales på det sterkeste.
4 åringen serverte jeg noen bare friterte, men hun foretrakk de med alt på(uten chilli) og hun er sær og vil helst ikke ha så mye smak på maten sin.

Jeg hadde vanlig jasmin ris til og en salat av strimlet agurk, mango(syrlig/søt), hakket vårløk og litt salt og pepper, dette for å balansere de salte vingene og lårene.

Oppskrift

1,25 dl asiatisk fish sauce
1,25 dl sukker
2 fedd hvitløk knust
2 fedd hvitløk presset
1,5 kg kyllingvinger eller lår
2 ss olje, pluss litt ekstra til fritering
2,5 dl maizenna
1 ss hakket korianderblader
1 ss hakke mynte

1. bland fishsauce, sukker og knust hvitløk i en bolle, ha i kyllingvingene og bland godt. Sett i kjøleskapet i 3 timer og bland med jevne mellomrom. Jeg hadde den litt lenger

2. varm opp 2 ss med olje og friter den pressede hvitløken til det er gyllent og la der renne av seg på kjøkken håndkle.

3. I en kasserolle koker du opp marinaden over middels til høy varmme ti blandingen blir tykk men fremdeles flytende.

4. I en stor kjele varm olje til frittering, 5 cm med olje. Ha marinaden i en liten kaserolle, tørk av vingene med papirhåndklær. Ha maizennaen i en bolle og legg kyllingvingene i slik at de får et lag med maizenna på seg. Friter vingene i passe store mengder til de er gjennomstekte ca.10 minutter og la de renne av seg på kjøkken håndkler og ha de på et serveringsfat/bolle

5. Varm opp marinaden igjen og la den tykne mer og hell marinadesirupen over vingene og bland godt og garner med hakket blad coriander, mynte og den sprøstekte hvitløken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...