lørdag 15. oktober 2011

Sinigang Middag 15.10.2011

Laks og skampi
eller med hummer også.
Vi kjører etnisk i dag også, dagens rett kalles Sinigang og er fra filipinene, det er en syrlig suppe basert på tamarind, guava eller calamondin. Den kan lages med svinekjøtt, kylling, storfe men jeg foretrekker sjømat og den tamarind baserte versjonen. Siden jeg ikke er vokst opp på filipinene har jeg utviklet min måte å lage den på. Ofte gjør jeg det på den enkleste måten og kjøper ferdig suppebase Mama Sitas sin eller Knorr på en av invandrerbutikkene i byen. Det er ikke alltid man har alle ingrediensen for hånden

Ellers kan det gjøres på denne måten:
1/2 kilo laks skivet
1/2 kilo skampi
3 tomater deles i 4 biter hver
2 ss mat olje ikke oliven
2 løk
3 fedd hvitløk knust
2 pakker vannspinat  fra invandrer butikken
200 gram grønne bønner
10 rød redikker, skives
1 st grøn chilli hel
200-300 gram tamarind paste fra invandrer butikk
4 ss asiatisk fish sauce
1,5 liter vann

fres opp hvitløk og løk i en panne med oljen
ha i tomatene og la det små putre i 5 minutter
ha i tamarind pasta, fishsauce og vann
la dette småkoke i 15 minutter og ha i redikkene og bønnene
når dette koker opp har man i fisken og rett før dette begynner å koke skrur man ned varmen.
Må ikke koke istykker fisken, så har jeg i vannspinaten og så skampien. 
Retten serveres med ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...