onsdag 19. oktober 2011

SJOKOLADE :)

Jeg er med jevne mellomrom innom Lille interiør og ser om de har fått inn noe nytt og det hadde de.

Herlige CHOCOLATE MEXICANO fra TAZA Chocolate, jeg smakte på 70% mørk sjokolade, Mørk Guajillo Chili og 70% Mørk sjokolade med ingefær. Mesoamerikansk tradisjoner møter den moderneverden, jeg innbiller meg at når de begynte å lage spiselig sjokolade som vi kjenner den i dag, så var det denne typen de lagde på kjøkkenet hjemme i Sør Amerika et sted;), men det gjorde de så klart ikke. Sjokoladen som vi kjenner i dag er utviklet i Europa på 1900 tallet og intil da ble det mest brukt i drikke, utviklet fra den mesoamerikanske drikken xiocolãtl.

Jeg synes at sjokoladen med chilli var den beste, den var ikke så sterk bare såvidt litt prikking på tungen. Herlige sjokolader, hadde mesoamerikanerene laget søte spiselige sjokolader, hadde det nok laget de slik som disse. De er litt mer kornete i teksturen enn det man kanskje er vant med, men det er på grunn av det økologiske rårørsukkeret som brukes og bittesmå fragmenter av kakobønner.

Slik jeg forstår det tar TAZA Chocolate inspirasjon fra de gamle mesoamerikanske tradisjonene til sin bearbeiding av kakaobønnene, blandet med litt moderne teknologi til produksjon av ferdig sjokolade.

Taza Chocolate er ny på markedet og kom til Norge i sommer. Sjokoladen importeres av jentene Lina og Cecilie fra Soon's Secret Garden som ble kjent med sjokoladen via opphold i det store utland. De har også andre produkter som økologiske og glutenfrie krydder og sauser og hudpleieprodukter, så nå er det bare å lete opp utsalgstedene og glede seg til å bruke og smake. Den gule kiosken i Son har alle smakene til TAZA , krydder og sauser:) og Kaffemakeriet skal ta inn sjokoladen snart. Yay!!!

Tazas facebook side

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...