onsdag 2. november 2011

Konfekt til julekurven med sjokoladepynt fra CACAS

Da er der noe mer som skal i julekurven og det er konfekt, det er noe jeg lager på løpende bånd før jul. Holdbarheten på konfekten er så vanskelig å forutsi, 1-2 uker kanskje, spesielt den hjemmelagde. Når det er sagt har barna mine funnet noen ut i februar en gang og de var fremdeles spiselige, de er kanskje ikke så kresne. Å lage konfekt og godter har jeg gjort siden barneskolen, jeg elsket å bake og lage godter. Det endte med at jeg ble bannlyst fra kjøkkene, det var mel og sukker over alt og kunne ikke bruke kjøkkenredskapene mer enn en gang. Det var hyggelig at jeg syntes det var gøy å bake osv, men inntil jeg hadde lært å rydde så var det stopp og slik er det ennå;) Jeg får lov til å lage mat, bake osv, men det blir veldig rotete. Når jeg klager på barna, får jeg som svar tilbake fra mannen"Hvor tror du de har lært det fra?" Elsker mannen min, er det noen som tror på meg så er det han, selv når jeg iblant mister motet og troen på meg selv.                                                
 Julekurven ser du her

I dag skal jeg eksprimentere litt med noe jeg fant hos CACAS inne i Oslo, det er 5 år siden jeg har laget konfekt, uff da. Hvis konfekten jeg skal gi bort frem mot jul skal se nogenlunde bra ut må jeg begynne å øve nå.
       
jeg skar opp noen biter med marsipan, så over de forskjellige trykkene jeg har kjøpt
Valgte denne siden jeg hadde kjøpt dobbelt av denne, smeltet oveertreksjokolade over vannbad
Dyppet marsipanbiten i sjokoladen og la en bit av mønstert oppå, den første ble ikke så bra
Da alle marsipan bitene var trukket, hadde jeg mini marengs og macroner i resten av sjokoladen og lagde topper.
Det ble ikke så ille:)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...