fredag 16. desember 2011

Karelske piroger

Første gang jeg smakte karelske piroger var på en liten tur hvor vi besøkte noen finske venner som vi ble kjent med i Hong Kong, de falt i smak hos hele familien. I dag da jeg tittet litt rundt i bloggeverden kom jeg over Ferkse(n)muffins og da fikk jeg ånden over meg og måtte prøve å lage disse.
Jeg fant en oppskrift på nett


Deg:
2 dl vatten,1 tsk salt, ca 3 dl rågmjöl, 2-3 dl vetemjöl
Fyllning:
5 dl vann , 3 dl risgryn1,  l l mjölk, 1 1/2 tsk salt

Og siden jeg ikke hadde alt, gjorde jeg noen endringer
2 dl vann
1 ts salt
2 dl sammalt rugmel
3 dl hvetemel
Blandet alt sammen til en fast deig

Fyll
5 dl vann
4 dl ris og villris blanding
1 liter melk
1,5 ts salt

Eggesmør
Man tar romtemperert smør som man hakker nykokte egg oppi

250 grager Celsius i 10-15 minutter

Kokte opp grøten først
Så lagde jeg deigen
jeg fikk 20 sllike ovaler
Fylte dem
knep rundt kanten
bakte
Serverte med eggesmør



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...