torsdag 26. januar 2012

Sushi

I dag ble det hjemmelaget  sushi , sushi er en av familiens favoritter.


Minstemann med øve pinnene hennes:)
Jeg "safet" det i dag med trygge biter med laks, scampi og lakserogn og så klart hadde vi soyasaus, wasabi og syltet ingefær til.
Dette var veldig enkelt, kjøpte en sushi kitt;) og litt ekstra sushi ris.
Se nederst for oppskrift på hvordan man lager sushiris.
Her er en makirull med scampi og agurk, barnevennlig:)
Her har vi risen utenpå fyllet, minstemann vil ha mye ris og lite fyll:)
Et lite assortement av det som ble laget i dag.
For de som vil lage nigiri med scampi, er det lurt å spidde scampien før man trekker de i lett saltet vann.
før man snitter de opp
Synes de ble vel så fine som de man kjøper:)

Laksen la jeg i fryseren i et par dager og tok den ut i dag tidlig og la den til tining i kjøleskapet, da jeg kom hjem skar jeg den opp i tynne skiver i mens jeg gjorde klar risen og scampiene

Hvordan lage sushi ris, jeg har funnet denne oppskriften i et hefte som heter The fine Art of Japanese Cooking av Hideo dekura og den er ganske grei, kanskje litt søt, så jeg har halvert sukkermengden.

6 dl Sushiris
7,5 dl Vann

Eddiksblanding
5 ss Riseddik
1 ss Mirin
1,5 ss Sukker
2 ts Salt

Rens risen til vannet er klart og la risen renne av i en finmasket sil i ca. en time.
Kok opp risen i en kaserolle til vannet begynner å koke, reduser varmen til medium varme og legg på lokket, la den koke i 5 minutter til. Reduser varmen igjen til lav temperatur og la risen godgjøre seg i 12-15 minutter til. Ta kasserollen av varmen og ta av lokket, legg et tehåndkle over kasserollen og sett på lokket igjen og la den stå i 15 minutter til.

Mens risen koker blander du Eddiksblandingen og kok den forsiktig opp til sukkeret er helt løst opp, rør en gang imellom. Når sukkeret er løst opp tar den av varmen og lar blandingen avkjøle seg.

Fordel risen i et fat med en tresleiv, husk at fatet må ikke være av metall.
Rør rundt i risen med tresleiven mens du forsiktig heller oppi eddiksblandingen.

Vifte risen med en vifte eller med en pappbit til risen får romtemperatur.

Dekk risen med et rent håndkle til du skal bruke den. Risen holder seg en dag og er ikke noe særlig å bruke igjen.
  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...