tirsdag 24. januar 2012

Tomatsuppe på bakte tomater

Jeg hadde så mye tomater i kjøleskapet som begynte å synge på siste vers(litt mykere i skinnet) og barna har ytret et ønske om tomatsuppe, da lager mor da:)
Jeg var hos en venninne forrige uke og fikk jeg servert en kjempegod suppe som jeg måtte prøve å lage
1,5 kg cherrytomater( jeg brukte vanlige )
grilles i ovn med hvitløk,(jeg grillet med hvitløkspulver på) i 5-10 minutter
i en gryte freste jeg opp
6 fedd presset hvitløk
2 hakket løk
Så silte jeg tomatblandingen
Så hadde jeg i
6 dl vann
2 grønnsaksbuljong terning
2 ss tomatpuré
og lot dette koke opp 
tilslutt hadde jeg i 
I oppskriften var den 2 dl fløte men jeg brukte
2 pk kremost naturell fra Tine
1 dl revet parmesan
0,5 liter melk
og krydret med 
Basillikum
Timian
Oregano
Saltet og peppret etter smak
pyntet med revet parmesan og serverte med godt brød til
Til original oppskriften skulle man servere en krydder ost til laget på feta, creme fraishe og basillikum, men det hadde jeg ikke nå

Detter er en suppe som burde småputre lenge for å få frem sødmen i tomatene, men har du dårlig tid kan du ha 1 -2 ss sukker.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...