tirsdag 27. mars 2012

Grillet oksebibringe

BBQ baby back ribs er noe vi liker kjempegodt, men grillet oksebibringe liker vi enda bedre, servert med coleslaw, pommes frites og bbqsaus
Jeg fikk endestykke og det ser litt tørt ut.
men det er ordentlig saftig og mørt
Har dere ikke forsøkt dette så vil jeg anbefale å prøve når man har tid.
Det er ikke vanliog å kjøpe slike bibringe stykker i norge, men spør du på butikken så skaffer de det eller skjærer til det stykke du vil ha. Aberet er at du må kjøpe det du skjærer bort også, men det blir godt til suppe og lapskaus senere
Jeg koker opp vanner med løk, gulrøtter, hvitløk. sellerirot, pepper og litt salt, så har jeg kjøttstykkene i kokevannet og senker temperaturen til det laveste og lar kjøttet trekke lenge, minst 12 timer. Jeg pleier å gjøre dette kvelden før og bare lar det stå på det savakeste.
Når kjøttet er klart har du deilig kraft du kan lage suppe, gryte eller lapskaus av.
Så pensler jeg amerikansk bbq saus på og
griller kjøttet midt på grillen. 
Jeg bruker gassgrill og har forvarmet den før jeg legger kjøttet i, så slår jeg av den midterste brenneren og setter brennerene på siden på medium varme i 30 minutter til.
Oppskrift på coleslaw her
Til dessert eller godt til kaffen er det jeg lagde tidligere i dag
Liege vafler, jeg la deigen/bollene kjølig for å langtidsheve og tok de ut like like før jeg begynte å grille, slik at de kunne få rom temperatur før jeg stekte de.
Bilde tatt tidligere i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...