torsdag 12. april 2012

Himalania, rosa himalaya salt

Salt er en kombinasjon av grunnstoffene Natriun og Klor altså NatriumkloridStoffet kan være bra for oss i små mengder, men vi bør nok være forsiktige med bruken av salt.
Noen vil kanskje si at salt er salt, hva er forkjellen? Det er gjerne prosessen, hvor det blir utvunnet og hva mer den inneholder. 
Himalania er et rosa salt fra Himalaya som inne holder jern og andre mineraler, derfor forskjellige nyanser av rosa. Dette saltet ble dannet for over 200 milioner år siden da havet presset seg mot Himalayas fjelltopper og ansees som et fosilt mineralsalt. Derfor mener jeg at det er litt sunnere å bruke dette saltet, men det skal også brukes i små mengder. Smake av dette saltet er vanskelig å beskrive og veldig delikat. Ja det er salt :) Men samtidig "friskere" en det vanlige bordsaltet og selv om det ser kompakt ut er det porøst og sprøtt også.
Jeg måtte gjemme vekk saltet under middagen for 4 åringen elsket den og ville bare ha mer og mer.
I den krukken jeg har kjøpt med saltklumper kommer det med en liten rive til saltet og når du river saltet så får du et fint støv som du drysser over maten din.
Her i mitt nærmiljø kjenner jeg til Lille Interiør på Jeløy og StiliMat i Son som selger.
I Oslo er det De fire store  og Røtter på St. Hanshaugen og
 i Tønsberg er det Tønsberg delikatesse
Hvis noen er interessert i produktet til egen butikk så ta kontakt med på
soonssecretgarden@gmail.com og hyggelig om du/dere sier at dere leste det her :)

1 kommentar:

  1. Lurer på om jeg kan bruke min Himalaya-saltsteinslampe? Sette den på bordet med rivjern ved siden av... :P Det er jo det samme saltet, og lampene er sikkert rimeligere også... :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...