tirsdag 8. mai 2012

Grilleriet og Farmors marokkanske kjøttboller

Jeg har vært på Grilleriet i Oslo i dag og fikk prøvesmake utsøkte grillretter.
Barna ble passet på av farmor og fikk hennes hjemmelagde marokkanske kjøttboller(se oppskrift nederst i innlegget) med rester av gårsdagens rotfrukt puré og litt grønt, feldtsalat, solsikkespirer, erteskudd og babyplommetomater.
Hvis noen lurer på hvordan solsikkespirer smaker, så smaker de som gulrøtter av alle ting, kjempegode.

Litt highlight fra dagen min
Mens vi ventet på introduksjon av mat og drikke fikk vi servert grillet sild med jordskokk puree med fersk ramsløk. Grillet sild, er det noen som sikker undrer og noen vil sikkert synes dette er rart, jeg fikk ikke jeg muligheten til å synes at det var merkelig, for jeg hadde puttet en i munnen før den ble introdusert, men den var overaskende god. Den var litt salt som en god kaviar, jordskokk puréen avrundet smaken og ramsløken ga det et lit piff.
Her ser dere litt action på kjøkkenet.
Jeg må innrømme å si at mens akevitten ble introdusert, skled blikket mitt inn på kjøkkenet med jevne mellomrom, for der skjedde det saker, det ble grillet. Herlig grill lukt og os fra ordentlige grillkull,  her ble det ikke brukt briketter eller billig kull som gir sur grill os. Ja, blikket mitt vandret inn på kjøkkenet ofte og jeg kan kjenne lukten ennå :)
Desverre ble ikke alle bildene mine slik som jeg ønsket, det var litt for mørkt i lokalet for mine fotoferdigheter.
Men jeg kan nevne at det ble grillet oksekoteletter, pattegris, livèche kylling, klippfisk og ananas, jeg får vann i munn bare tanken på hva jeg fikk smake i dag. 
Dette var kjempegodt, grillet ananas med is smaksatt med Gildes grillakevitt.
Jeg har ikke smakt grillmat noen steder i norge som smakte som dette, her var maten slik jeg husker fra restaurant besøk i det store utland, oksekoteletten som på de beste brasilianske grillrestaurantene, pattegris som jeg husker fra Hong Kong, kyllingen som jeg har smakt nedover i Europa og klippfisken ingen andre steder enn på Grilleriet, UTROLIG GODT. Når en får mat servert på denne måten og som smaker så godt, er det en grunn til at jeg ikke er vegetarianer. Når anledningen byr seg skal jeg ta med familien til Grilleriet, ihvertfall mannen :)

Det kommer mer om denne dagen med Gildes grill akevitt og Grilleriet, stay tuned ;)

Marokkanske kjøttboller 
Jeg tror oppskrift funnet her, til 4 personer trenger du
0,5 kg oksekjøtt magert, hakket
2 stk løk, finhakket
2 fedd hvitløk
1 bunt(er) persille, hakket
0,5 ts koriander
1 ts paprika
0,5 ts ingefær
0,5 ts kanel
1,5 ts salt 

Saus:
1 boks(er) tomater, flådde
1 liten boks tomatpuré, konsentrert
1 dl vann
1 ts gurkemeie

rotfrukt puré finner du her

1 kommentar:

  1. Å, jeg skulle så gjerne vært med, men denne gangen ble det for langt og dyrt å dra fra Ålesund for en time på Grilleriet...

    Håper du deler noen oppskrifter fra arrangementet etterhvert som grillsesongen setter igang :)

    Klem Ingvild

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...