lørdag 5. mai 2012

Konfirmasjonskake

Min manns kusine konfirmerte seg i dag og jeg fikk æren av å bake kaken.
Jeg tok utgangspunkt i bunaden hennes, fargen på livet og akantus ranken på sølvet på vesken.
Rosen lot jeg være naturlig marsipanfarge ala linet i skjorten hennes.


Til denne kaken gikk det med 20 egg, 3 liter fløte, 1,6 kilo bringrbær, 1 krukke med Nora naturlig lett bringebær syltetøy , 3 kg marsipan(en god del svinn)

Til den nederste bunnen brukte jeg  tilsammen 15 egg og bakte 3 bunner i langpanne i tre omganger.

5 egg
1,5 dl sukker
som jeg pisket til en stiv eggedosis
siktet inn
0,5 dl mel
0,5 dl potetmel
1 strøken ts bakepulver
og vendte forsiktig
helte dette ut i en langpanne med bakepapir
bakte på 150 grader Celsius i 12 minutter.

Den øverste kaken brukte jeg samme oppskrift og hadde dette i en smurt springform
samme temperatur men 40 minutter, da kaken var ferdig lot jeg den avkjøle seg og delte den i tre lag.
Dette er stor porsjon i forhold til det jeg brukte, jeg skar til rundt slik at jeg fikk en kake som var 15 cm i daiameter, barna fikke lov til å snacke på det overflødige. lager alltid slik at jeg kan skjære litt av kaken som vi kan momse på.
Jeg har brukt en av Wiltons silikonformer til pynten,
så vannet jeg ut svartfarge fra Wilton til patinering av reliefene/akantusbladene,
når du pensler den utvannede fargen vil mesteparten av fargen skli og konsentrere seg ned i sprekkene.
Så penslet jeg  på sølvpulver fra Squires kitchen for å gi det en metallisk utseende.
Jeg tror konfirmanten ble fornøyd
Cupcakes i de samme fargene


1 kommentar:

  1. Den var veldig flott. Tusen takk! Hilsen konfirmanten.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...