mandag 14. mai 2012

Quiltemønster på cupcakes

En av leserene la igjen en kommentar i hverdagsbloggen og lurte på hvordan jeg dekorerte den lille kaken jeg laget til min datters 17 årsdag. Jeg er ikke vond å be så da laget jeg to eksempler, 1 med fondant og en med marsipan, dette er ikke noe oppskrifts innlegg bare dekorering. Jeg har brult sukkerbrød som jeg har hatt i formene, men du kan også bake ferdig cupcakesene i formene om du vil. Man tager det man haver eller gjør som du vil :)


Først så kjevler du marsipan eller fondant og skjærer til ønsket størelse lokk
Så lager du spor på lokket, du må ikke bruke dette merket, det finnes sysaker som man bruker til å prege mønster som ligner og du kan bruke pizza hjul, bare husk å være lett på hånden så du ikke går i gjennom .
takkete eller heltrukken for to forskjellige effekter.
Har på glasur på cupcaken
 legger på lokket
og dytter forsiktig rundt
to cupkakes i form klar til å decoreres, i dag har jeg brukt glusose sirup til å lime på perlene, men det finnes et lim som du får kjøpt hos Cacas se HER som jeg normalt bruker, men er nå tom. Forskjellen er at med sirup må du være forsiktig å ikke få tråder når sirupen strekker seg for da blir ikke lokket noe fint.
Jeg bruker en grill pinne eller pensel og legger litt sirup i kryssene
så legger jeg ønsket pynt på.
Jeg har brukt små strøsselperler og vanlig størelse pynteperler.

Håper dette hjelper til du selv skal lage cupcakes med quiltemønster:)




1 kommentar:

  1. Såååååååååå fine! Disse skal jeg prøve meg på til 1årsdagen :))) Takk for at du orket å legge ut hvordan du gjør det ;-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...