fredag 27. juli 2012

Blåskjell og fritterte poteter

En av sommerens favoritter er moule frittes og er et must om sommeren om vi er hjemme,
 i Frankrike eller i Belgia
Da vi var i Frankrike i sommer bestilte vi blåskjell med fløtesaus, sopp og bacon,
på en av restaurantene vi var på.
Her er min versjon og jeg har brukt noen ingredienser er fra kjøkkenhagen.





Til 4 nett med blåskjell har jeg brukt
1 medium løk
1 hel hvitløk
4 topper(bunter) av etasjeløken
og stilkene
Alt bortsett fra etasjeløkene snittet jeg og hadde i en stor gryte.
med 
4 dl chablis
(jeg bruker ofte 1 dl hvitvin pr. nett med blåskjell)
salter og peprer etter smak.
Kok opp blandingen og ha i blåskjellene.
Før jeg har i skjellene har jeg skrapet de, trukket ut skjegget og plukket ut de ødelagte.
Blåskjellene er ferdig når de åpner seg, ikke spis uåpnet skjell.

1 pakke bacon sprøstekes til garnering

Fløtesaus med sopp og bacon
 100 g sopp
100 g bacon
2 dl fløte
1 dl kraft fra blåskjellene
maizenna hvitsaus jevner eller vanlig maizenna mel.
 Jeg freser opp sopp og bacon til alt er gjennomstekt og så har jeg i fløten og kraften, koker opp dette, for 
så å ha i jevningen slik at sausen blir passe tykk.

Ha de ferdig dampede blåskjellene i severingsboller og hell sausen over.
Dryss på sprøstekt bacon og server pommes frittes til. Hvitvinen som jeg benyttet til damping av skjellene ble servert til måltidet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...