mandag 23. juli 2012

Paella oppskrift

Paella er kjempegodt og etter feriens ferdig kjøpte måtte jeg bare prøve å lage det hjemme.
Jeg har laget det to ganger, en gang på grillen og en gang på komfyren. Familien er i sjokk samme rett så tett inn på hverandre, men det var små forskjeller på rettene.


Den på grillen hadde ikke sjøkreps eller grillet paprika ellers er den ganske lik den som ble laget på komfyren

Oppskriften under er slik jeg har tolket de forskjellige oppskriftene jeg har funnet
4 porsjoner
12 kyllingklubber
1 finhakket liten løk
1 stor gulrot kåret i små terningen
2 fedd knust hvitløk
2 grillet paprika
2 hakkede tomater uten skall
litt olivenolje til fresing
3,5 dl ris
1 ts safran
5 dl kraft 
3 dl hvitvin
(hvis du synes jeg har brukt veldig lite veske er fordi jeg ikke trengte å bruke så mye
200 g erter
12 små blekksprut, kan sløyfes
1 nett blåskjell
12 rå passe store reker, ikke skampi
frosne kjøpt i innvandrer forretningen
12 skiver chorizo pølser
hvis du ønsker kan du ha sjøkrepss i også
Først bruner du kyllingen
Så freser du hakket løk, gulrøtter og presset hvitløk
Kutt opp de grillede paprikaene og ha i sammen med
og hakket tomater
Så har jeg opp i ris

og safran, rør rundt og la det små frese litt til.
Så har du i haalvparten av hvitvin og kraft, lar dette koke inn under omrøring 
 og så har jeg i resten vesken og ertene
så har jeg i blekksprut
og resten av ingrediensene
Så lar jeg et lokk over og lot det koke på medium varme til alt var ferdig, et sikkert tegn er at blåskjellene åpner seg.
Håper det smaker.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...