onsdag 29. august 2012

Eplekaketerte med eplemos




Denne kaken er en blanding av kake og terte.




Til 2 slike paier på 28 cm. i diameter
har jeg brukt
120 g smør i terninger
100 g melis
240 g hvetemel
1 egg

Smuldre smør i mel og melis, tilsett egg og bland sammen til en fast deig.
Sett deigen kjølig i 30-60 minutter før du kjevler den ut.
Se HER hvordan du lager bunnen
Jeg har lagt et stykke bakepapir under deigen og prikket bunnen, så legger jeg en pakke aluminiumsfolie fylt med erter oppi, slik at bunnen ikke bobler.
Bak den til den blir gyllen ca 12 minutter på 200 grader Celsius midt i ovnen.

Når paiskjellet er avkjølt, har jeg i kakerøre
(fyll til 2 pai)
120 g smør
120 g sukker
2 egg
120 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt
4 dl eplemos
3-4 epler

Rør smør og sukker hvitt, ha i egg en om gangen, så vaniljeekstrakten og tilslutt siktet mel og bakepulver.
Ha i 1/4 del av røren i paiskjellet så fordel 2 dl eplemos over røren og så ha i 1/4 røren over det igjen før du har på eplebiter med sukker og kanel.
Bak dette i 30 minutter på 180 grader celsius midt i ovnen.

Server med krem eller vaniljeis.

2 kommentarer:

  1. Denne må jeg nok prøve. Men hvor mange grader skal kaketerten stå på slutten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oops, så ikke den, beklager, skal fike den

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...