torsdag 23. august 2012

Mini paier med kantareller og skinke

Høsten må vær min favoritt årstid, fordi jeg er glad i å sanke mat.
I skog og hage bugner det av mat man kan forsyne seg av.


Forrige uke fikk jeg tak i svart trompetsopp se innlegg HER
Denne turen innbrakte skogens gull, kantareller:) Etter en liten tur på supern oppdager jeg at de skulle ha 150 kroner kiloen og jeg lurer på om det er verdt alle myggstikkene for å spare 150 kroner, jeg må få komme tilbake til det senere.

Jeg elsker å bare steke soppen i godt smør med litt salt og de er klare til å nytes som de er eller på en skive godt brød.
Til disse mini paiene brukte jeg ferdig bunner som jeg fikk kjøpt på Ica:) Jeg er ikke så god på paibunner(en dag skal jeg klare å mestre det også),  men hvis du vil lage de selv så er oppskriften slik:)

150 g smør
3 dl hvetemel
1 ss vann
1/2 ts salt

Smøret smuldres i melet, og blandes sammen med vann og salt.
Elt deigen lett sammen og la deigen hvile kaldt i ca. 1 time.
Sett ovnen på 225 grader.
Denne oppskriften passer til en pai på 26 cm i diameter eller en masse minipaier men det kommer ann på størelsen på formene du bruker.

Til fyllet brukte jeg 
1 liter med kantareller
1/4 finhakket løk
4-5 skiver med skinkepålegg
1 dl melk
2 dl fløte
3 små eller 2 store egg
salt og pepper etter smak.
smør til steking
Stek kantarellene gylne i smør sammen med finhakket løk.
skjær opp skinken.
og fordel det jevnt oppi pai formen eller minipaiene.
Visp sammen eggene og bland i melk og fløte, salte og pepre etter smak.
hell over paiene og stek på 200 grader Celsius i 30 til 35 min. for stor eller ca. 15 min for mini paiene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...