fredag 24. august 2012

Oreo trifle

"Hvor ble det av kaken du lovet meg på mandag?" Spurte gutten som nettopp har fylt 16 år. Ja, ja den kommer" svarer jeg og får kastet gubben ut og ned på supern etter fløte, guttungen fikk beskjed om å rydde på rommet sitt, mens mor fikk kastet seg rundt og begynt på en dessert som kunne ligne på kaken jeg lovet sønnen min.

Jeg liker trifler type desserter for de er så enkle å lage.


1 pk oreokjeks

Sjokolade mousse:
100 g meltet mørksjokolade
(smeltet over vannbad, pass på at det ikke blir noe varmere enn kroppstemperatur)
1 egg
2 eggeplommer
2 ss melis
vispes til en luftig eggedosis
3 plater gelatin
legges i blødt i kaldt vann og smeltes i 1 ts av bløtningsvannet
3 dl fløte 
piskes til krem
Jeg pisker sjokoladen inn i eggedosisen sammen med den smeltede men romtempererte geleen.
Så vender jeg inn kremen jeg fyller da moussen i glassene til litt over 2/3 deler av glasset.
Setter dette kaldt og lar moussen stivne.

Philadelphiakrem:
200 g Philadelphia kremost
piskes luftig med 
200 g melis
3 dl fløte piskes til krem 
og vendes i ost og melis blandingen.

Fyller opp resten av glasset med ostekremen 
sikter litt kakao og strør oreo smuler over.
Pynter med bringebær og sitronmelisse.

Jeg fylte noen små glass med hakket oreo kjeks, jeg grovhakket ca 1,5 kjeks til hvert glass.

også fylte jeg med sjokolade mousse og toppet med Philadelphia kremen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...