tirsdag 28. august 2012

Ripsgele



Ha ha ha, det er ikke alltid det går like bra på kjøkkenet og heldigvis ikke like dramatisk som dag jeg fikk oljesprut og annengradsforbrenning i ansiktet.
Skuffene var fulle av saft og det gikk heldigvis bra med det oljede tregulvet.

Men siden jeg laget saft på 10 liter bær, ble det igjen noen liter til gele:)

Her er oppskriften jeg fulgte er en standard oppskrif man finner over alt.

Jeg bruker
2 dl vann pr kg. rips
ca. 800 g sukker pr liter råsaft

Du skal helst bruke rips som plukkes rett før de modner, prøv å unngå å bruke overmodne bær, fordi pektin innholdet vil være ganske redusert. Hvis du har høstet de litt for sent, så er det mulig å tilsette pektin som man kjøper i butikken, følg da det som står på pakken

Kok eller damp bærene med vann i ca. 30 min eller til bærene faller sammen. Sil saften og mål den opp. Hell saften i en kjele og kok den et par minutter. Tilsett sukker litt etter litt og rør til det er oppløst. La saften småkoke uten å røre i den ca. 15 min.

Ta geléprøven ved å dryppe en dråpe gelé på en tallerken og trekk en strek gjennom dråpen. Er geleen ferdig, så samler ikke dråpen seg igjen. Ta kjelen av platen og la den stå noen minutter, det skal danne seg en hinne på geléen og hvis ikke så tilsett litt mer sukker og kok opp en gang til.

Hell geléen i sterile glass og hell i til glasset er nesten helt fult, da holder den seg bedre men den skal ikke berøre kanten på glasset.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...