fredag 7. september 2012

Pasjonsfruktfromasj dessert/-kake

Tante B og Onkel A skal ha middagselskap i dag og jeg har blitt spurt om jeg ikke kunne lage desserten, for de ville så gjerne ha pasjonsfruktfromasj med friske bær til. Jeg er ikke vond å be og da



ble det 8 små porsjonskaker til kveldens selskapligheter.
Nå vet ikke jeg hva den kanten rundt nederst kalles og kan noen fortelle meg det så er jeg veldig takknemlig:)

Pasjonsfruktfromasjen
5 dl fløte
5 dl pasjonsfrukt sirup
5 plater gelatin.

Legg gelatinplatene i bløtt i iskaldt vann
rist av overflødig vann av gelatinen og smelt gelatinen, husk å avkjøl
Pisk fløten til krem, I en annen bolle 
visper du gelatinen , hIa i pasjonsfruktsirupen og vend blandingen.

Til kakeborden
brukte jeg 
1 egg
0,5 dl sukker
0,5 dl mel
1 ss kakao

Stivpisk egg og sukker og sikt inn mel og kakao 
og rør raskt til en jevn blanding.
Ha blandingen i en sprøytepose og sprøyt ut striper på bakepapir.
Dette settes i fryseren til det er stivt, jeg pleier å gjøre det natten over.
Så har jeg på 2/3 rullekakerøre og baker den siste 1/3 dels røren la jeg bare på et brett med bakepapir så jeg kunne stikke ut små rundinger til bunnen.

3 egg
1,5 dl sukker
1,5 dlm hvetemel
1/2 ts bakepulver

Stiv pisk egg og sukker
sikt inn resten og vend det tørre forsiktig inn i eggedosisen.

Baker dette på 190 grader Celsius i 8 minutter og avkjøl.
Så kutter jeg kaken i 2,5-3 cm striper og legger nederst i en folie ring, stikker ut en liten bunn og for morro la jeg en bit bringebægele i midten
Helte på fromasjen
La dette stå kaldt i noen timer til det er stivt før du pynter.

Denne desserten er på størelse med de minste hermetiske mais bokser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...