fredag 14. september 2012

Sjokoladetrøfler med chili og kanel


Det er første gangen jeg lager med denne smaks kombinasjonen. Jeg liker tungeprikkingen chilien gir, men chili smaken alene er jeg ikke så begeistret for. Kanel og sjokolade er en smakskombinasjon jeg elsker, så derfor har jeg eksperimentert meg frem til denne. Det finnes sikkert flere der ute som bruker



chili og kanel sammen, men disse er mine:)


Denne oppskriften gir ca. 35 kuler med sjokoladetrøfler og bør lages over to dager, hvis du har tid
Når jeg lager trøfler som rulles i kakao eller revet sjokolade, bruker jeg en oppskrift med mer sjokolade og derfor blir trøflene hardere enn de som jeg lager som trekkes med sjokolade.

350 g mørk sjokolade
2 dl fløte
50 g smør
1-2 ts chiliolje
4-5 ts malt kanel

Dag 1:
Kok opp fløte og smør. Ta av kjelen fra varmen, bryt sjokoladen i biter og ha i den varme fløte og smør blandingen. Rør til sjokoladen har smeltet og smakstilsetningen. Hell røren i en form, dekk til og sett det kaldt natten over.


Dag 2:
Lag kuler med "kulejern" som er skyllet i varmt vann, form dem eventuelt enda rundere med hendene eller bare bruk hendene. Jeg bruker gjerne latekshansker for det blir gjerne klissete når en holder på.
Rull trøflene i finrevet sjokolade, dryss gjerne knust chiliflak om du vil og oppbevar kjølig.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...