lørdag 22. september 2012

Sukkerfrie cupcakes med kremet sukkerfri vaniljesmørkrem

Som diabetiker burde jeg være litt mer forsiktig med hva jeg putter i meg av søtt, så derfor forsøkte jeg meg på disse cupcaksene.


For English press HERE

Oppskriften er basert på Magnolia Bakery sine vanilje cupcakes


7 dl mel
2 dl tagetese 
0,5 dl sukrinmelis
(jeg brukte en blanding, men du kan sikkert bruke enten eller)
1 ts bakepulver
250 g smør
4 egg
2,5 dl melk
1 ts vaniljeekstrakt

Bland 
mel, "sukker", bakepulver og smør til en små kornet konsistens, visp eggene og ha i halvparten, den andre halvparten har jeg i melken sammen med vaniljeekstrakten.
ha røren i muffinsformer og bak på 190 grader Celsius i ca. 20 minutter

For best resultat må man bruke romtempererte ingredienser og vispe på medium hastighet.
Pga søtningsmiddelet blir disse litt mer kompakte enn når man bruker vanlig sukker, men de er myke og luftige for det.
Jeg øver fremdeles på Magnolia Bakery glasur snurren:) Jeg har brukt omtrent en time og i følge bakeriet selv skal det ta 40 timer å perfeksjonere den. Jeg er fornøyd med denne, men trenger fremdeles å øve meg noen timer til.

Sukkerfri glassur 
6 ss mel
5 dl melk
500 g usaltetsmør 
2,5 dl tagetese
2 ts vaniljeekstrakt

Ha mel i en kasserolle og tilsett melk under visping, når blandingen er klumpfri varmer du blandingen på komfyren til det blir en tykk grøt. Sett grøten til side og la den avkjøle seg.
Mens du venter på at at grøten blir passe temperert visper du sammen smør, søtningsmidde og vanilje ekstrakt på medium hastighet til vanlig smørkrem. Nå burde melblandingen være passe temperert, den må ikke være for varm for når du blander dette i smørkremen, smøret skal IKKE smelte.
Fortsett å vispe smørkremen og ha i melgrøten litt og litt til du får en luftig krem.
Sett i kjøleskapet i 15 minutter hverken mer eller mindre og bruk med en gang.


Under ser dere melgrøten
Under ser dere smør og melgrøtblandingen





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...