fredag 2. november 2012

4kornsbrød i bakemaskin

I disse lavkarbo tider spiser vi en del brød i familien vår og hva er ikke bedre enn nybakt brød.


Min brødbakemaskin som jeg kjøpte i 1998 har jeg nå kassert, ikke fordi den var i stykker men eltekroken har blitt forlagt og vi har ikke kunnet finne den igjen. Jeg elsket den maskinen, jeg bakte all slags bakverk i den, jeg eltet deiger og fikk alltid det resultatet jeg ønsket.

Denne Wilfa maskinen har jeg fått lov til å teste av Whiteaway.no, Wilfa BM-50

Før jeg gikk å la meg i går hadde jeg i ingrediensene til en 1,5 kilos brød, det er det største brødet du kan bake i denne maskinen.

Oppskriften er som følger
3,8 dl vann
720 g 4 kornsbrødblanding(Møllerens)
80 g ubleket fint brødmel(jeg brukte vanlig hvetemel)
2 ts salt(jeg brukte1 ts)
4 ts sukker (jeg brukte 2ts)
30 g smør
1,5 ts tørrgjær

Legg det i maskinen i den rekkefølgen som står skrevet over,
så stilte jeg inn maskinen
slik at brødet skal være ferdig til frokosten .
Da har nedtellingen begynt
Vi våkner til dette brødet:) Jeg kom ned på kjøkkenet 30 minutter etter at den var ferdig og fryktet at det skulle være fuktig i maskinen, men det var ikke så ille, vi fikk sprø skorpe. På min gamle maskin så ble skorpen bløt og det var ikke noe særlig.
Det ble høyt, nesten som to brød og godt ble det:)

Maskinen er enkel i bruk, den var ikke så annerledes enn min gamle maskin i bruk bortsett fra at du kan velge størelse på brød 1 eller 1,5 kilo og at den har en liten dispenser som slipper ned frø, nøtter eler frukt under bakeprosessen.
For de av dere som liker ferskt brød og har plass til en slik maskin anbefaler jeg denne.

Nå skal det bakes og maskinen skal nok bli ordentlig testet.

Brødbakemaskinen har jeg vært så heldig å få av WhiteAway.no











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...