tirsdag 27. november 2012

Bursdagsfeiring med ribbe)

For å rekke over allslags type julemat og mulighetene til å spise de mer en en gang, så har jeg begynt me noe julemat, jeg er i julestemning for tiden og da måtte jeg bare lage ribbe til middag


Ribbe for også teste ut VÅR med eple, kirsebær og aronia til julemat, jeg og barna testet ut VÅR og mannen testet ut Rousmount Shiraz Cabernet, min luktesans og smaks evne er noe redusert siden jeg er tett i nesen og da ikke optimal til å smake og lukte nyansene, så jeg får prøve igjen senere.
Det ble kake på meg og jeg slapp å bake den selv:) 
Barna er vant til at mamma tar bilder før, etter og under måltidene og har sine innlagte små pauser.

Ribbe til 4-6 personer

1 l vann
1 ribbestykke, (tynnribbe) 3-5 kilo
10 fedd hvitløk
salt og pepper
Fremgangsmåte:


Ha rikelig med salt på ribben og la den ligge i 1-2 dager.  

Lag ruter i svoren med kniv, barberblad eller tapetekniv. De kan gjerne være små, jo mindre ruter jo sprøere svor( jeg skar rutene litt for store i dag)

Ha på godt med knust eller kvernet svart pepper på begge sider av ribben.

Forvarm ovnen til 180 grader.Bruk over- og undervarme og vanlig innstilling på ovnen

Stek den midt i ovnen

Hell vannet i en ildfast form. Legg i hvitløkene, hele og uskrelte. Legg i ribbestykke med svoren ned i én time. 
Ta ut ribben etter én time. Snu ribben med svoren opp.

Stek ribbestykket inn i ovnen én time til. Pass på at den ikke tørker ut. Er det for lite vann må du etterfylle.

Den siste halve timen må du med jevne mellomrom ta den ut av ovnen og øse over sjyen som er i formen. 

Hvis svoren ikke ser ut til å bli sprø bør du heve temperaturen til ca 230 grader, pass på så den ikke svir seg  

Ribben blir jevnere stekt jo jevnere og flatere ribbestykket ditt er. Noen ovner steker ujevnt, så det kan være en god idé å ta en titt inn i ovnen med jevne mellomrom.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...