torsdag 8. november 2012

Gildes Juleaquavit er 25 år

Foto: Laila Meyrick
Jeg har vært på Mathallen igjen, denne gangen var det et lite event på Kulinarisk Akademi.
Juleakevitten feirer 25 år i år og ny ribbeakevitt ble introdusert.
Forrige gang jeg smakte på akevitt, var det Gildes Grill akevitt og den var veldig god og snill, ihvertfall for en som ikke er vant til akevitter.
Denne gangen var det julen som stod for tur og var det KA kokk Espen Vesterdal Larsen som stod for maten sammen med Akevittdestilatør Halvor Heuch,
de to har satt sammen en meny basert på akevittene.
Til denne fantastiske juleribben fikk vi servert jule- og ribbeakevitt for å kjenne forskjellen mellom de to drikkene
Gildes juleakevitten er tilpasset den norske tradisjonsrike julematen en "allrounder" så å si og rundere i smak, passer bra til meg.
Ribbe akevitten har mer kraft og styrke for å matche krydderene i ribben som ble tilberedt i dag.
Jeg har fått oppskriften, så jeg skal nok lage den om ikke så lenge:)
Til røkt pinnekjøtt fikk vi Saison øl fra Nøgne Ø og Smala dram, Smala drammen er den kraftigste av disse akevittene og det er for å balansere saltet og fettet i pinnekjøttet og skjyen. Jeg hadde ikke på noe skjy til maten og synes den da ble litt vel kraftig og sterk for min del.
Til dessert fikk vi riskrem med sitrussalat og karamelliserte hasselnøtter sammen med Modnet Gildes Juleakevitt. 
Foto: Nadin Matinuzzi
En nyttig ting jeg har lært er at Gilde akevittene skal ikke serveres iskalde rett fra fyseren i snapsglass, denne akkevitten skal nytes med en temperatur mellom 16-18 grader Celsius




1 kommentar:

  1. Hej Henning, En rigtig fin blog du har fået stablet på benene, dejligt med lidt inspiration, Har selv en madblog, kunne godt tänke mig lidt konstruktiv kritik så hvis du har 5min må du gerne kigge forbi og fortälle hvad du syntes :)

    Mvh
    Dansken
    http://www.danskisverige.wordpress.com

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...