tirsdag 20. november 2012

Pepperkakeprosjekter 2012

En venninne spurte om jeg kunne hjelpe til med å lage en liten pepperkake utstilling til butikkvinduet hennes og det sa jeg ja til:) På bildet under ser dere noe av resultatet, en pepperkake kirke, med sukkertøyvindu.
Jeg fikk litt dilla og når jeg får det så er det full produksjon i noen dager og så er det stopp.
På det øverste bilde er noe av det jeg har beholdt selv, et pepperkakehus og to pepperkakelykter hvor jeg har brukt sukkertøy til å fylle igjen hullene i pepperkake tingene.

Pepperkake deig
1,5 dl vann
350 g farin
300 g smør/margarin
1 dl sirup
1 ss kanel
1 ss nellik
1 ss ingefær
2 ts bakepulver
750 g hvetemel


Kok opp vann og sukker, tilsett sirup, smør og krydder, la dette koke litt inn til en litt seig masse og avkjøl.

Bland mel og bakepulver, bland halvparten av melet i den avkjølte massen og ha så i resten av melet, det er tung å elte denne deigen så jeg bruker en kjøkken maskin.
Sett kaldt natten over.

Denne lille lykten er veldig enkel, jeg laget fire like sider og en kvadratisk bunn, så stakk jeg ut ønsket form og fylt med sukkertøy biter
og slik ble det etter 10 minutter
Da har du fått pepperkake biter med sukkertøyglass.
Jeg limte sidene sammen med knekk/brunet sukker og så hadde jeg en liten lykt:)
Det var veldig vanskelig å finne sukkertøy jeg kunne bruke, men tilslutt fant jeg disse på bildet under på Europris, ellers fant jeg bare kamferdrops i matvarebutikkene.
Man kan lage mange forskjellige mønster, det er bare fantasien som stopper en






2 kommentarer:

  1. Så utrolig flott det ble! Nydelig med lys inni :)

    SvarSlett
  2. Jeg kan ikke bake pepperkakehus. Jeg har prøvd, men det frister ikke tilgjentakelse...
    Dette med sukkertøyvinduer, var en så fantastisk god idé, at jeg nesten fikk lyst til å prøve igjen. Jeg kan jo starte med å prøve meg på disse lyktene :)
    Takk for inspirasjonen :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...