lørdag 22. desember 2012

Ribbe med amerikansk vri

Det blir en del ribbe i julen og noen ganger er det godt med en liten forandring, så denne gangen spiste vi den med amerikansk vri , med bbq saus. I fjor serverte jeg en med asiatisk vri se HER


Ribbe med rød og grønn coleslaw, maiskolbe, dobbel bakte poteter og barbeque saus.

Jeg gjorde det enkelt og kjøpte ferdig krydret Gilde tynnribbe

Ribbe til 6 personer
Ca. 1,8 kilo tynnribbe
2 løk skivet og 1/2 hode hvitløk(en god del fedd) 
som jeg la i langpannen med svoren ned sammen med
 nok vann slik at det kom opp ca. 1 cm opp på ribben, pass på at det ikke blir tørt og fyll på vann ved behov. Stekte den 1,5 time på 150 grader Celsius.
Så snudde jeg ribben og stekte den på 200 grader Celsius i ca. 1 time hell litt av fettet over svoret en gang i blant slik at den blir god og sprø og hvis den ikke blir så sprø som du ønske,r så sett på grillelementet og stek den på høy varme i noen minutter.

Rød og grønn coleslaw

1/2 lite hode med rødkål
tilsvarende mengde brokkoli
1 eple(ananas er også godt til dette her)
Alt rives eller finsnittes og blandes med
2 ss finhakkede sylteagurk, søt type
og 
majones
crème fraîche
( jeg brukte 3 store spiseskjeer av hver, bruk den mengden du ønsker)
1 ss sitronsaft
salt og pepper
Bland alt sammen og la det så og godgjøre seg i noen timer

Dobbelbakte poteter.
Den enkleste måten er å gjøre det på DENNE måten
 De på bilde over er det litt mer jobb med og er frosne

Du koker poteter og og hakker de opp i biter og blander de med revet ost og litt fløte til du får en fast potetmos konsistens har de noen former og baker de eller putter de i fryseren til en annen gang slik som disse over.

Forholdene er 
1 medium potet
1 ss fløte 
2 ss revet ost
salt og pepper etter smak.

Du kan ha i sopp og grønnsaker og ellers hva du ønsker.

Potetrester er fine til dette og legge de i fryseren til du har behov for dette.

Denne gangen benyttet jeg meg av ferdig bbq saus, av alle de man kan kjøpe har vi falt for Sweet Baby Rays  som du kan kjøpe på Obs og Smart club

Vinanbefaling: Campo Viejo Crizanza


1 kommentar:

  1. Virker utrolig fristende! Tror det må bli middagen vår på 1.nyttårsdag:)

    God jul til deg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...