tirsdag 18. desember 2012

Sukker- og laktosefri "kokos rocca" eller kokos daim

Det har blitt så mye søtsaker i det siste og som diabetiker må jeg tenke mindre sukker for å holde blodsukkeret stabilt og derfor hadde jeg lyst til å prøve å lage karameller/knekk uten sukker.Etter et møte med noen som ikke tålte laktose eller sukker og hvor vi diskuterte laktosefrie og sukkerfrie alternativer, fikk jeg lyst til å forsøke å bruke kokosmelk. Jeg hadde et spesielt pålegg i tankene da jeg gikk i gang med dette, coconut jam som jeg smakte på Filippinene, et tykkt seigt og søtt kokospålegg.
Bitene avbildet over dyppet jeg i raw sjokolade og kokos, de ble nesten som almomd rocca som jeg har laget tidligere



Knekk
1 boks kokosmelk
0,8 dl sukrinmelis
1 ss cocosa
2 ss kokosblomst sukker
litt kokos

Raw sjokolade til trekk
100 g kakaomasse
50 g kakaosmør
40 g agavesirup eller. annen søtning
Smelt alt over vannbad og ikke la massen overstige 40 grader Celsius

Bland knekk ingrediensene i en kjele og kok opp
Massen skal koke til den er brun og tykk.
Rør hele tiden så ikke massen brenner seg
Hell massen i en bakepapir kledt form og la den stivne
Når den har stivnet kan du dele den i biter
Dypp de i sjokolade og strø litt kokos over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...