mandag 11. mars 2013

Koreansk BBQ marinade til kjøtt og kylling

Hver gang mannen er i Korea, må han alltid kjøpe med noen koreanske produkter hjem og der iblant koreansk bbq marinad(galbi mariade), men etter mye googling og eksperimentering har jeg kommet frem til en oppskrift jeg liker. Koreansk kjøkken er helt annerledes og noe for seg selv sammenlignet med resten av asia. Selv om vi bodde der i en kortere periode, lærte jeg å like mye av det de hadde å by på. Mange som har bodd og vært der er sikkert enig med meg at det mye rart som konsumeres, men det har jeg ikke tenkt å begi meg ut på. Heldigvis er mye av det vanskelig å få tak i her i den vestlige verden eller kanskje ikke, mye rart som lever i sjøen som har gått i glemmeboken som menneske føde i den moderne verden. Nå avsporer jeg litt, men her kommer oppskriften på marinaden


0,5 dl søt soyasaus
0,5 dl vanlig soyasaus
1 dl eple juice
1 eple 
1 asiatisk pære
2 ss sesamolje
2-3 fedd presset hvitløk
1-2 stilker vårløk finhakkes
1 1/2 ts revet fersk ingefær
2 ss brunt sukker
1 ts ristet sesamfrø
en klype pepper
Skrell frukten og del opp i biter, kok opp med hvitløk, ingefær og eplejuice til alt blir til en myk mos.
Blad i resten av ingrediensene

og mos alt med en stavmikser eller lignende.
Mariner ønsket kjøtt i minst 2 timer.
Du kan bruke okse, svin eler kylling og så er det bare å grille eller steke kjøttet.

Eller så kan du kjøpe ferdig marinade HER inne på koreamat.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...