lørdag 9. mars 2013

Maissuppe med parmesan og trøffelolje

Kremet og fyldig maissuppe med parmesan og trøffel, jeg fikk foreslått denne suppen og tenkte jeg skulle gi det et lite forsøk.
 Hermetisk eller fersk mais for meg er noe jeg har i salater, til taco, som et lettvint tilbehør og barna spiser det. Jeg bruker den sjelden varm bortsett fra nykokt eller grillet med deilig smeltende salt smør. Som liten elsket jeg mais med iskald melk med et lite dryss sukker som dessert. Rart?

Ingredienser til 4 personer:


2 pakker med Mais
1 finhakket løk
1-2 fedd presset hvitløk
3 ss smør
2 ss hvetemel
(for glutenfri variant bruk maizenna lys jevning eller vanlig maizennamel, men ha i dette mot slutten)
 4 dl kylling buljong
2 dl hvitvin
2 dl fløte
100 g revet parmesanost
Salt og pepper
1-2 ts trøffelolje
Har du litt trøfler er det kan du høvle litt over suppen
Stek løken og hvitløken blank i smøret
Ha i maisen, bland sammen og varm opp blandingen i noen minutter.
Ha i hvetemelet, hell i buljongen og hvitvinen. La dette koke i 10 minutter, hell så i fløten og kok opp..

Ha i osten og mos blandingen med en stavmikser eller i en foodprosessor.
Smak til med trøffeloljen, salt og pepper og server suppen med ristet mais, snittet vårløk, Crème Fraîche og grovrevet trøffel(hvis du har, jeg hadde trøffel pasta på tube)
Likte vi suppen? Både ja og nei. Vi eldste synes den var god, men den yngre generasjonen hadde nok likt om jeg hadde droppet hvitvinen og brukt mer kyllingkraft.

1 kommentar:

  1. Tror jeg aldri kunne besøkt deg, hadde blitt smellfeit *ler*

    Håper alt er bra med deg, fine du :)

    Fabelaktig lørdagskveld til deg,
    Klem og smil
    -Maia

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...