onsdag 24. april 2013

Bringebær cupcakes, laktose-, gluten-, egg- og sukkerfri

Jeg fikk utfordringen med å lage melke-, gluten-, egg og sukker fri kake/cupcakes og den tok jeg på strak arm, jeg fant en oppskrift på vanilje cupcakes som jeg modifiserte til denne med bringebær.
Kakene ble saftige og luftige og med en herlig bringebærsmak.
De er kanskje ikke helt sukkerfrie siden det er naturlig sukker i bringebær.


Du trenger:

Til 12 muffins trenger du

110 gr sukrinmelis 
160 g glutenfritt mel
1 ts bakepulver
1 ts baking soda (hvis du ikke har baking soda, 
bruk 3 ts bakepulver istedet for 1, og dropp saltet)
1 ts salt
3 dl bringebærpuré
75 g laktosefri margarin


Til kremen:

200 g Sukrinmelis
0,75 dl vann
2 ss Maizenna
100 g melkefritt smør eller vegansk margarin (f.eks Nutana), romtemperert
3 ss vanilje ekstrakt
2 ss kako
litt salt (hvis du bruker melkefritt smør som også er uten salt)

Jeg begynte med å mose smør og bringebær med en stavmikser,
Blandet dette godt med de tørre ingrediensene
Så brukte jeg en cupcake scooper og la røeren i formene

Stekte midt i ovnen på 170 grader Celsius i 20 minutter
Kok opp sukrinmelis med vann og maizenna jevning til en tykk masse og avkjøl
Pisk opp romtemperert smør og tilsett smakstilsetningene og den avkjølte maizenna blandingen litt og litt.
Pynt cupcakesene med krem og bær. Jeg har brukt en medium petal tip til å sprøyte blomster.
Når man lager dette må en huske på at sukrin og mange av de syntetiske søtstoffene er lett lakserende, så vær forsiktig med bruken og hvor mye man spiser.




1 kommentar:

  1. Takk for at du delte denne fine oppskriften! Jeg har en i familien som ikke tåler gluten og i tilegg er diabetiker :-)

    Har forsøkt meg en gang på cupcakes med frosting. Gikk ikke så bra med frostingen. Din er lekker. Tror jeg må ta et kurs for å lære meg det :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...