fredag 19. april 2013

Mørke sjokoladetrøfler

Mørk sjokolade er ganske kraftig på smak, så det passer best med Cognac, Whiskey, lakris, chili eller tilsvarende som smakstilsetning. Jeg brukte en fløtebasert likør(St. Remy à la Crème) men den forsvant i den kraftige smaken, jeg kunnee sikkert ha brukt mer likør men jeg var redd for at massen ville bli for tynn og jeg da ikke ville kunne forme kuler

Mørk trøffel


200 gr sjokolade
1 dl fløte
1 lite shotglass med Likør
50 g smør
Kok opp fløte og smør i en liten kasserolle, når den begynner å koke trekker du den til side og lar den avkjøle seg.
Smelt sjokoladen over vannbad
og bland dette med den avkjøte fløte og smørmassen.
Ha i likøren og bland godt.
Sett kaldt i kjøleskapet i 6-7 timer

Når sjokoladeblandingen er fast, ruller du kuler av den.
Jeg brukte vinylhansker under denne prosessen for det blir ganske klissete og jeg rullet kulene i kakao.

Du kan dyppe sjokoladene i melis, kakao, hakkede nøtter, dyppe de i sjokolade, mulighetene er mange

Deretter lar du de stå i kjøleskapet til de blir harde. La de stå kaldt over natta for å herde sjokoladen.

Disse trøflene smelter på tungen og er kjempe mums:)

Oppskriften gir ca 15-20 kuler, alt etter hvor store du lager de.
Du kan vispe opp trøffelmassen også og sprøyte ut små topper













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...