lørdag 6. april 2013

Sprøstekt akkar og babyblekksprut


Etter vår lille tur til AUE(Dubai og Fujairah) så har vi fått dilla på fritert akkar og blekksprut. Det er flere år siden vi spiste dette sist, da de eldste barna var ganske små faktisk. Av en eller annen merkelig grunn trodde jeg at "vi" ikke likte dette, jeg elsker dette og har avstått for jeg har trodd at jeg var alene om å like. Å vel, der kan man se, man lærer noe nytt hver dag

.
Snack fra hotellet
For at dette skal bli godt, synes jeg at deigen rundt må være sprø og akkaren må ikke være seig.
Jeg fritterer gjerne akkaren og blekkspruten på høy varme og når de flyter opp, begynner de å bli ferdig, steker dem litt mer til de blir gylne. Stekeprosessen tar rundt 3 minutter.

Jeg kjøpte en pakke med 5 hele akkar på den lokale innvandrerbutikken og en pakke med akkarhoder i mangel på babyblekksprut. Det var nok til oss 6.
Tin pakkene i kjøleskapet natten over og strimle akkaren
Ingredienser til sprø røre
3 dl isvann
140 g hvetemel
50 g maisennamel
0,5 ts bakepulver
1 stk eggeplomme
Bland dette til en klumpfri røre
Ha i akkar i røren og bland
Hvis du vil ha pene ringer, dypper du dem i røren en og en.


Fritterer til ringene er ferdig og la dem renne av på kjøkkenpapir.
Server gjerne med aioli, sitron og en salat til.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...