søndag 28. april 2013

Superduper bringebær- og jordbæriskrem, ingen ismaskin nødvendig

Iskrem er noe jeg ikke lager så ofte, selv med iskremmaskin. Årsaken til det er at det ofte ikke blir så bra, den blir ofte kornete og med masse iskrystaller.
For en stund siden var jeg hos en venninne som serverte den mest fantastiske hjemmelaget iskremen.
Det fine med denne er at det tar maks 30 minutter å tilberede, lag den om morgen og du har iskrem til dessert til middagen senere på dagen.

Hennes versjon var sjokolade, men Mini ville ha bær


Her er min venninnes oppskrift:
5 eggeplommer
1 egg
1 dl sukker 
Piskes til eggedosis

5 dl fløte
0,5 dl sukker 
Piskes til krem

125 g sjokolade smeltes
75 g sjokolade rives
2 ss cognac

Min smakstilsetnning
3 ss naturlig lett bringebærsyltetøy
2 dl frysetørket jordbær

Du kan bruke hva du ønsker til å smaksette isen, men bare husk at det skal være minst mulig tyntflytende ingredienser i.
 Egg og sukker piskes til eggedosis
fløte og sukker piskes til krem
Vend smakstilsetningen forsiktig i eggedosisen sammen med kremen.
 Hell i et tett boks og sett den i fryseren i minst 6 timer.
 ingn røring er nødvendig
 Jeg laget denne like før lunsjtider eller skal jeg si rett etter vår sene frokost.
 og nøt den til dessert etter middagen:)

1 kommentar:

  1. Ah, det er nesten sånn type Daimkake-is. :) Slik har jeg også laget iskrem.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...