torsdag 16. mai 2013

17. mai kokosboller med jordbær

17. mai kokosboller, Kokosboller med jordbær og hvit sjokolade, Lizas matverden, Flødeboller
Kokosboller er noe av det beste jeg viste om da jeg var liten. Da jeg gikk på barneskolen gikk jeg fra dør til dør og solgte kokosboller for å tjene litt lommepenger. Jeg kan jo fortelle at var det ikke mye lomme penger jeg tjente, spiste for mange kokosboller;)



17. mai kokosboller, Kokosboller med jordbær og hvit sjokolade, Lizas matverden, Flødeboller

Rundt om på nettet er den mange som lager den italienskmarengs varianten eller gelatin varianten. Jeg kombinerte begge men laget angelfeather icing isteden, den er enklere å lage for du trenger ikke å bruke termometer når du smelter sukkeret.

Legg 5  gelatinplater i bløtt i 2 dl iskaldt vann i 10 minutter
Deretter varm opp blandingen med frøene av en vaniljestang til alt er smeltet.
Sett blandingen til side og la den avkjøleseg


4 eggehviter
170 g sukker
1 dl glukosesirup
2 ss vann
1/4 ts kremortartari(cream of tartar)
Visp alt sammen i en bolle over vann bad,
til den blir tykk og fyldig,
la massen avkjøle.
Visp den avkjølte geleblandingen
og når det begynner å bli skummete fromasjakig bland den med den avkjølte marengsen og fortsett å vispe.

Ha i 2 dl frysetørkede bær(kan sløyfes)
Jeg har brukt frysetørket jordbær, for å gi bollene litt syrlighet og grunnen til at jeg bruker frusetørket isteden for friske er at friske bær blir fort vannete og holder seg ikke like lenge.
17. mai kokosboller, Kokosboller med jordbær og hvit sjokolade, Lizas matverden, Flødeboller
Visp til blandingen begynner å stivne og ha den i en sprøytepose og sprøyt ut topper på en bakeplate med kokos, små runde søte kjeks eller runde skiver av marsipan.
De er ganske klisserte, så jeg drysset kokos over det hele.
Sett de i fryseren i 1-2 timer før du dekker de til med sjokolade.
Du kan trekke de med den sjokoladen du ønsker.
Melkesjokolade
Kokosboller , Lizas matverden, Flødeboller
Mørk sjokolade
Kokosboller , Lizas matverden, Flødeboller
Hvit sjokolade
17. mai kokosboller, Kokosboller med jordbær og hvit sjokolade, Lizas matverden, Flødeboller


1 kommentar:

  1. Du verden - så mye flott du lager !!
    Mmmm....kokosboller. ...men - frysetørkede jordbær - hvor får jeg tak i det ?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...