fredag 24. mai 2013

Butterdeigspinner

Det hender man får servert brødpinner når en sitter å venter på maten eller sammen med antipasto eller tapas. Butterdeigspinner er enkle å lage, så frem en har butterdeig liggende. Du kan bruke kjøpt eller hjemmelaget. For hjemmelaget og fremgangsmåte se HER

Du trenger :
For English version go HERE

Butterdeig
Revet ost, cheddar, parmesan eller lignende.
Smør
Godtkrydder
1 lettpisket egg
Sesamfrø eller valmuefrø.

Ingredienser
500 gr hvetemel
200 gr smør
300 g margarin
2,5 dl kaldt vann

For å få den flakete og fin bruker jeg margarin , for meg har smør en tendens til å kjevle seg inn i deigen istedenfor å holde seg mellom lagene og det samme gjelder wienerbrød. Jeg bruker fremdeles smør i selve deigen for jeg synes at det gir en bedre smak.

Smuldre smøret inn i melet
og ha i vannet, arbeid til deigen er seig
Kjevle deigen ut og legg margarinen i midten. Brett over deigen fra begge sider
og rulle ut en gang og brett i tre,
la deigen hvile i kjøleskapet i 20 minutter.
Når du tar ut deigen igjen kjevle ut og brett i 3 to ganger,
dette gjentas 3-4 ganger til.

Ta på et tynt lag med smør, strø på litt revet ost og krydder. Repeter dette noen ganger,
jeg har brukt 4 plater med butterdeg.
Kjevle ut platene til en dobbelså lang leiv, pensle på litt lettpisket egg.
Strø på frø eller det du måtte føle for, del leiven i smale strimler og vri dem når du legger de på bakeplaten
Bakes midt i ovnen på 200 grader Celsius i 10-12 minutter  og avkjøl på rist.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...