tirsdag 7. mai 2013

Pavlova


Denne versjonen av Pavlova er den vi liker best:)
Denne kaken laget jeg til min datter 18 årsdag med familien
Som jeg skrev i et annet innlegg, hastverk er lastverk.
Bunne ble for mørk og det skyldes at jeg uten å tenke meg om satte den midt i ovnen isteden for nederst. Dessverre hadde den allerede fått farge når jeg oppdager dette, men det smakte bra for det, men den hadde vært finest helt hvit. Følger du oppskriften og baker den som jeg burde ha gjort, vil denne kaken være fantastisk til 17. mai.

Til kremen brukte jeg 
3 dl fløte
1/2 pk ferdig piano vaniljekrem

Eller så kan du lage vanilje krem selv:)
5 eggeplommer
4 ss sukker
2,5 dl fløte
3 ts maizennamel
Frøene av 1 vaniljestang
Bland alt sammen i en kasserolle og varm opp under omrøring 
og når det begynner å boble tar du den av varmen og avkjøl.


Jeg laget en stor bunn og fikk en bunn på 30 cm i diameter
og 30 topper, avhengi av størelse.

Marengsen er så søt så mye bær er tingen for oss 
1 kurv med jordbær
2 kurver bringebær 
2 kurver blåbær

Marengsbunn:
Forvarm ovnen på 250 grader Celsius og sett ned temperaturen til 100 grader når du setter i bunnen
Stivpisk
5 stk eggehvite, rom tempererte
¼ ts salt
Start rolig og gradvis øk tempoet på maskinen, du skal slå luft inn i eggehviten.
når det danner stive topper fortsetter du å piske og har i
300g sukker
litt og litt, når alt sukkeret er blandet inn og massen ikke er kornete lenger. 
Så sikter du inn
3 ts maisstivelse (maizena)
1 ts hvitvinseddik
og vend forsiktig
Legg bakepapir på et stekebrett, tegn en sirkel på ca 30 cm i diameter. sprøyt blandingen i sirkelen, eller hell den på og form det til en kake, ca. 2cm.
Stek kaken på 100 grader Celsius i ca. 1time på nederste hylle til bunnen er sprø. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt. Ta den forsiktig ut og legg den på et fat. 
Vi liker å bake den på lav temperatur slik at den holder seg lys så mulig, ved varmluft så må man justere litt og husk at ovner er forskjellige.
Jeg sprøytet ut bunnen og laget små tipper som bord rundt.
På en anne plate sprøytet jeg ut topper. Jeg bakte disse nesten en time og de ble sprøere enn bunnen.

Til kremen brukte jeg  som nevnt tidlligere
3 dl fløte
1/2 pk ferdig piano vaniljekrem

Pisket fløte til krem og så pisket jeg forsiktig i vaniljekremen.
Fyll kaken, legg bærene oppå og pynt med marengstoppene.
Jeg delte jordbærene i fire.

Det var anskelig å pynte med 18 lys så hun fikk et hjerte stjerneskudd i stedet som jeg stakk i en av marengstoppene
Bunnen skulle ha vært like hvit som denne toppen, men men når skaden er gjort så er det ikke mer å gjøre. Heldigvis ga det ikke noe usmak











8 kommentarer:

  1. Bra pavlova!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    :-)

    SvarSlett
  2. Åh, den så kjempegod ut!
    Forresten, hvor kjøpte du hjertestjerneskuddet? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk
      stjerneskuddet kjøpte jeg på Cacas inne i Oslo.

      Slett
  3. Hei. Jeg lager en fyllvariant som er kjempe god. Verdt å prøve, i tillegg får du gjort noe fornuftig med eggeplommene.

    4 stk eggeplomme
    1 dl fløte
    1 dl sukker
    Kokes sakte opp, rør mye når det nærmer seg kokepunkt.
    Steng platen men la gryten stå.
    Rør inn 2 ts vaniljesukker
    Ha i 150 gr. smør (ekte meierismør)
    La smøret ligge til det har smeltet, rør sammen.
    Avkjøl til ca romtemp og fordel utover kaken. (Kan hende det blir litt mye, jeg pleier å lage bunnen i langpanne str.) Topp kaken til slutt slik som du har gjort med bær :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, normalt ville jeg ha gjort dette men jeg trengte eggeplommene til iskremen jeg laget:)

      Slett
  4. Det er en favoritt i huset her også. Genialt at man kan variere med forskjellig frukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er genial, det er bare fantasien som setter grenser på hva du kan ha på denne type kake:)
      KLem
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...