torsdag 31. oktober 2013

Tempura med skampi og grønnsaker

Tempura er også en rett som familien liker. Skampi, søtpotet, løkringer, sjampinjonger og paprika er det jeg oftest bruker.

Oppskrift til 4 personer
Lag sausen først
Tempura dipsaus
2 dl vann
0,5 dl mirin
1 ss soyasaus
Dashi pulver, i mangel på dette brukte jeg litt grønnsaksbuljong 1/3 dels kube
Kok opp og den serveres varm 


Gjør klar alt som skal fitteres
20-24 skampi
1 løk
1 paprika
1 søtpotet oransj type
4 sjampinjonger 

Varm opp oljen til frittering

Skjær grønnsakene i skiver eller ringer
Skampiene snitter jeg på oversiden og banker de lett flate

Tempurarøren lager du rett før du skal frittere

Tempura røre
1 lettvispet eggeplomme
2,5 dl iskaldt vann
2 dl mel
0,5 dl maisenna

1 liten pakke med Panko brødsmuler, har du ikke dette kan du bruke griljermel

Bland eggplommen og vannet, rør in melblandingen til en jevn røre
dypp ingrediensene i røren en og en og dypp igjen i brødsmulene, så fritterer du litt og litt av gangen.
Fritter til de er gylne og flyter opp. Ta de ut og la de renne på kjøkkenpapir.

Server med ris og godt drikke:)
Risen lager jeg gjerne etter at jeg har laget sausen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...