lørdag 23. november 2013

Deilige luftige sveler

MiniMeg kom hjem for en stund siden og fortalte om kjempegode sveler hun hadde hun hadde spist med klassen på tur. De hadde besøkt en i klassen hvor mor hadde disket opp med deilige sveler.
Jeg har ikke smakt de svelene, men etter et opphold på vestlandet for mange år siden har jeg en liten oppskrift liggende. Jeg må innrømme at jeg lager amerikanske pannekaker med samme oppskrift;)
Denne oppskriften er det egg i og jeg har hatt voldsomme diskusjoner med andre som mener det ikke skal være egg i svelene, men hva vet jeg, jeg fikk denne oppskriften av en nabo da jeg bodde vest på og denne liker jeg å bruke:)




Til 4 personer trenger du 
3 egg
1 dl sukker
5 dl kefir
5 dl hvetemel
1/2 ts natron
1/2 ts hornsalt
40 g smeltet smør
Bland egg og sukker og rør inn kefir.

Jeg blander inn natron og hornsalt med hvetemelet før jeg blander inn det tørre med det våte.
Når alt er godt blandet har jeg i det smeltede smørret.

Bruk en takke eller en stekepanne til steking av svelene.

Svelene er ferdige når de er gylne på begge sider. Serever gjerne med godt 
syltetøy, lønnesirup eller kanskje bacon til;)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...