søndag 23. februar 2014

Fylt gratinert hummer

Denne retten er best å lage når du benytter deg av rå hummer, men kokt hummer går også an.
Jeg er egentlig veldig kjedelig når jeg severer hummer, jeg serverer den naturell med smeltet smør med hvitløk, sitron og persille. I dag lurte jeg på om jeg skulle gjøre noe annet for variasjonens skyld.

Fyll til 2 hummere 


2 ss smør
1 dl hakket løk
1 dl hakket fenikkel
1 dl hvitvin
0,5 dl fløte
1,5 dl oppskåret rå reker
1,5 dl oppskåret rå kamskjell
0,5 dl revet gulost
0,5 dl brødsmuler
persille
salt
pepper

 Smelt smøret i en panne og stek løk og fennikel til de blir møre, ha i hvitvin og kok til væsken har blitt redusert til halv mengde.
Ha i fløte og sjømaten, så persille, salt og pepper. Kok blandingen i et minutt, du vil ikke overkoke den ellers blir sjømaten seig.
Tilslutt har du i revet ost og brødsmulene bruker du til å jevne sausen slik at den blir en tykk stuffing
Snitt hummeren på midten på undersiden, gjennom halekjøttet, men ikke gjennom skallet og ta fjern paven.
Fordel fyllet på hummerne og bak de i ovnen på 200 grader Celsius til den blir lun 5-10 minutter.
Server dem med godt brød og godt drikke:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...