torsdag 19. juni 2014

Kumle light med fyll

 Kumle light, ja hva er det? Vel tenkte jeg skulle forsøke meg på en liten fusion Norge møter Italia.
Kumle og gnocci er ganske like, hvor kumle er en tyngre variant med grovere melsorter, gnocci er laget på hvetemel, kokte poteter og egg. Dott fikk gnoccien også i form av oppskåret viltpølse fra Rørostraktene.


Du trenger til 4 pers
4-5 mellomstore kokte poteter
5 dl hvetemel
2 egg


Tilbehør
250 g viltpølse
500 g fersk spinat
2 store julienned gulrøtter
1-2 fedd hvitløk/kan sløyfes
Smør
Rørte tyttebær

Salt og pepper etter smak
 Skrell og mos potetene, bland inn eggene og elt inn hvetemelet litt og litt, du ønsker en konsistens som en god bolledeig.
Del deigen i fire emner og trill til lange pølser. Nå kan du velge hva du ønsker å gjøre. Bare dele opp emnene i 10-12 biter kok trekke dem i lettsaltet vann eller fylle hver bit med hakket viltpølse.
Når du har fylt eller ikke fylt alle bitene skal de trekkes i lettsaltet vann til de flyter opp, vent 10-15 sekunder før du tar dem opp med en hullsleiv.
 Smørstek hvitløk, gulrøtter og spinatblader, salte og pepre etter smak.
Server grønnsakene og gniocchiene med mer opphakket pølse, smeltet smør og rørte tyttebær.
Buono appetito

2 kommentarer:

  1. Fy søren så stilig Liza!
    Nå fikk jeg helt vann i munnen, på tide å ta lunsj kjenner jeg!
    For en utrolig kul vri på komlene.
    Det passet jo bra med et slikt innlegg i dag, det er jo tross alt torsdag som er komledag!
    (i hvertfall her på vestlandet!)
    Denne ska definitivt prøves!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk, beklager sent svar.
      Så ikke denne før nå, sliter med mye spam og da får jeg ikke med meg alle kommentarene og dessverre har noen gått i søpla.
      Bra du likte vrien.
      Klem
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...