torsdag 25. september 2014

Pannestekt laks med sopp og bacon

Ja da var det middagen igjen da og når jeg er alene hjemme sliter jeg litt med hva jeg skal lage.
Kanskje jeg skulle lage en liten fane med middag for en.
Jeg hadde en bit med laks i kjøleskapet, samt bacon og chapignoner pluss litt småting.
Da jeg var i København i forrige uke spiste jeg på Relæ en gullsertifisert økologisk restaurant.
For å få gullsertifisering må restauranten, butikken eller hotellet være 90-100% økologisk
Bildet under er fra Relæ og ikke helt som min lille rett :D


Jeg var litt sulten og så jeg hadde litt mer fisk enn på bildet over og så tror jeg de har brukt kongeøstersopp og ikke overmodne(gamle) champignoner som jeg har gjort,
Uansett ingrediensene er ikke det samme på Relæ var det bakt ørret, kylling skinn og strimlet sopp.


Til min rett har jeg brukt 
Skal du lage til flere gang ingrediensene med antall personer du skal lage til. 

1 skive sprøstekt bacon
3 champignoner, strimlet hatten
1 ss smør til steking
1/2 fedd presset hvitløk
150 g laksebit
1/4 sitron
salt og pepper etter smak og behag
litt persille og tynne skiver med reddiker til pynt.

Begynn med å sprøsteke baconen, jeg bruker gjerne mikroovnen til slikt.
Strimle hattene på soppen og bare bruk den hvite delen, spar resten og bruk restene til noe annet senere.
Varm opp smøret på middels varme med hvitløken.
Salte laksen og stek den i hvitløksmøret på begge sider, stek fisken slik du vil ha det.
Når den er ferdig klemmer du sitron juice over fisken og peprer etter ønske.
Legg fisken på en tallerken og hell over stekefettet og dander bacon og den strimlede soppen over.
Pynt tilslutt med persille og tynne skiver med reddiker.
Server gjerne med en salat til eller det du måtte ønske.

Da er det bare å nyte og kose seg.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...