søndag 19. oktober 2014

Blindtesting av Casa Vinicola Zonin

Foto: Sebastian Dahl
English version HERE
Middelhavsviner
En uventet eleganse og friskhet fra sør Italia.
7. oktober var jeginvitert med på en lunsj sammen med restauranteiere og vinkelnere til en lunsj på restaurant Onda på Akerbrygge i Oslo. Vi skulle smake og diskutere viner fra sør Italia, Masseria Altemura og Feudo di Butera, to merker fra Casa Vinicola Zonin.



- Vinhuset har som mål å samle vinkelnere fra ulike restauranter for å diskutere interessante temaer om vin i en avslappende atmosfære.

Hvor passer jeg inn her? Jeg vet ikke, men min interesse for vin har vokst gjennom årene og jeg synes det er gøy å lære mer om vin. Det var en veldig interessant lunsj, og dette var første gang jeg smakte på viner fra Sicilia og Puglia.

- Sør-Italia har en rik og lang historie innen vinproduksjon som inspirerer til å gjenoppdage de gamle druesortene. Sorter som er mer egnet til å bevare syrlighet i varmere klima enn mange av de mer internasjonale druene.
Lorezo Zonin, vinambassadør for Casa Vinicola Zonin, var vertskap under lunsjen hvor vi skulle blindteste to av Casa Vinicola Zonins viner, Masseria Altemura fra Puglia og Feudo Principi di Butera. Til hver rett fikk vi servert to forskjellige viner og vi skulle gjette fra hvilket område og hvilke årganger de var. Lorenzo Zonin guidet oss gjennom smaksprøvene og forklarte forskjellen mellom de to merkene. Vi luktet, smakte og sammenlignet farge.


Til forretten fikk vi Masseria Altemura-Fiano Salento IGT 2013 og Principi di Butera-Insola Sicilia IGT 2013

Fiano er en hvitvinsdrue med høy kvalitet som dyrkes mye i Sør-Italia, spesielt i Campania. Det er i hovedsak brukt som en varietal vin, viner som blir merket etter druesorten. Fiano er nøtteaktig og strukturert, med noter av blomster og honning og smak av krydder og tropiske frukter


Som jeg nevnte tidligere hadde jeg aldri smakt vin fra disse områdene og syntes det var veldig vanskelig å vurdere siden jeg ikke hadde noen referansepunkter å gå etter. Jeg drikker ikke så mye vin, og jeg tror Lorenzo Zonin forsøkte å forvirre oss litt med forklaringene sine ;)


Jeg er litt snodig når det kommer til vin og for meg er en vin god og bra hvis jeg ikke skjærer en grimase når jeg drikker den og jo dyrere, jo mindre grimase:) Fra spøk til alvor, i løpet av årene har jeg jo smakt en del vin, pris og kvalitet har nødvendigvis ikke en sammenheng, du kan få gode viner som ikke koster så mye og dyre viner som ikke er noe særlig, så mine grimaser varierer.

Til hovedrett hadde vi brasert lam med en bønnegryte.

Denne gangen klarte jeg å plassere vinene og gjette årgangen, litt heldig og veldig tilfeldig tror jeg:).

Siciliansk Principi di Butera-Deliella Nero D'Aviola 2008 og den fra Puglia var fra Massera Altemura, en Sasseo Primitivo Salento IGT 2012


Deliella Nero D'Aviola har en intens rubinrød farge, med noter av mørke frukter, et snev av balsamico toner og hint av kakao. Vinen har godt definerte tanniner og en anelse av bitterhet mot slutten.

Sasseo Primitivo Salento IGT 2012 har også en intens rød farge med en duft av syrlige kirsebær, fioler og et hint av søtt krydder, en varm og vedvarende vin.

Tilslutt fikk vi et ostefat med norske oster, nøttebrød og marmelade. Vinene var Principi di Butera-Symposio Sicilia IGT 2010 og Masseria Altemura-Altemura Primitivo di Manduria DOC 2010

Jeg plasserte vinene til riktig område men bommet på årgangene.

Den første var en mørk rubinrød vin med en aroma av modne mørke bær, plommer, kirsebær, appelsinskall og hint av svart te. Nøtteaktig nyanser med en forførende duft av sedertre, nellik og mokka og smaken er elegant, balansert og harmonisk med en dvelende finish av mørke og røde bær.

Sistnevnte var også en dyp rubinrød vin med en fin nese og noter av brent kaffe og brød, sammen med dufter av muskat, eukalyptus og grønn pepper. Den hadde en uvanlig smak av blandede krydret frukter med brandy og tobakk og en langvarig ettersmak.
Den siste smaksprøven fikk vi bare ett glass av, og kunne ikke sammenligne den med noe annet enn hva vi hadde smakt tidligere og hva Lorenzo Zonin hadde fortalt oss.

Den minnet meg om min favoritt vin, en Cabernet Sauvignon fra midten av nittitallet fra Napa Valley i California .

Fra det jeg hadde smakt og hørt fra vinambassadøren, gjettet jeg at den var fra Sicilia og en 2006 årgang. Ikke spør meg hvorfor jeg valgte 2006, men et av hintene var at den var litt eldre enn de tidligere vinene vi hadde smakt. Jeg hadde rett når det gjaldt sted, men årgangen var feil. Denne vinen var fra 2000 og viste seg å være en Cabernet Sauvignon. Ikke rart den minnet meg om en av mine favoritter og jeg mener å huske at en av de andre deltagerene også syntes den minnet ham om en vin fra Nappa Valley. Denne vinen tror jeg at jeg kan nyte ett glass eller to av.

Principi di Butera-Sanrocco Cabernet Sauvignon 2000

er intens granatrød med rene aromaer av modne mørke røde frukter og bær, med behagelige toner av vanilje og krydder. Den harmoniske og strukturerte smaken speiler bær og søte krydder, med en langvarig ettersmak.
-Masseria Altemura

Ligger i hjertet av Salento-halvøya, et område ved Middelhavet hvor lett bris og havet gir vinen den unike sammensetning . Det totale arealet av eiendommen er over 300 hektar, hvorav 40 består av olivenlunder og 150 er vinranker, beplantet med gamle druesorter som går til produksjon av fantastiske viner som Primitivo di Manduria. Eiendommen Masseria Altemura er et flaggskip i pugliansk landbruk, den er restaurert med tanke på miljøet og den originale arkitekturen

-Feudo Principi di Butera
Ligger i den sør-østlige delen av Sicilia, i nærheten av byene Caltanisseta, Agrigentto og Catania.
Godset tilhørte en gang en siciliansk prins, Ambrogio Branciforte "Principi di Butera", hvis tittel ble tildelt ham i 1543. Etter en grundig utforskning av området viste det seg at det er best egnet for dyrking av druesorten Nero d'Avola, Zonin familien kjøpte og restaurerte eiendommen. Dens kuperte terreng, nærhet til sjøen, plassering i høyde, og gode solforhold kombinert med en unik kalkstein-basert jord, gir ideelle dyrkningsforhold for fremragende druer.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...