søndag 30. november 2014

Pasta med vintertrøffel

Noen ganger er det lov til å unne seg litt ekstra og siden jeg nettopp har hatt bursdag ville jeg servere familien og meg pasta med trøfler.
Jeg har fått tak i vintertrøffel, den er ikke den mest eksklusive, men en god og smakfull trøffel allikevel. 
Jeg hadde tenkt å lage en kremet trøffelsaus og oppdaget da jeg satte i gang på kjøkkenet at jeg ikke hadde noe fløte. Jeg kunne ha stoppet, tatt en liten tur ut og kjøpt litt, men jeg var så godt i gang.
Jeg tenkte jeg kunne lage retten som nesten som jeg lager pasta carbonara uten fløte.


Til 4 personer trenger du

500 g Spaghetti
kokes i lettsaltet vann

3 ss smør
2 finhakket sjalottløk
1 fedd presset hvitløk
100 g revet pecorino romano eller parmesan
0,5-1 dl kokevann fra pastaen.
2 egg
50 g trøffel
Salt og pepper etter smak

Kok opp pastaen til den er "Al dente" og når den er ferdig 
smelter du smøret på medium varme og steker sjalottløk og hvitløk blanke.
sett varmen på svak og ha pastaen i sammen med løk blandingen.
Bland i den revne osten og 0,5 dl av pastavannet. 
Visp sammen eggene og rør dem inn i sammen med pastaen til du får en kremet blanding, tilsett eventuelt mer pastavann hvis blandingen blir for tørr. 
Høvle trøffelen og spar på noen skiver til pynt, resten hakker du opp og har i sammen med pastaen.

Da er det bare å servere pastaen og ha på ekstra skiver med trøfler til pynt.

Her snuser MiniMeg inn duften av trøfler før hun setter den til livs og hun forsynte seg flere ganger.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...