onsdag 12. november 2014

Turon, eplefylte vårruller

Barna hadde ansvar for å lage dessert for litt siden og gutta laget vårruller fult med eplemos, eplerbiter og kanel. Rullene ble stekt i litt smør som ga dem en salt skorpe mot det syrlig søte fyllet.
Jeg sparte noen ruller og forsøkte meg på en fancy dessert dagen etter.
Da jeg vokste opp var dette noe min mor gjerne laget med banan og et lite dryss sukker, da rullene ble frittert fikk de et lite hint av smeltet sukker.


Til ca. 25 ruller brukte vi

500 g eplemos
4 epler skåret i små terninger
2-3 ts malt kanel
25 vårrull wrappers/ark
smør til steking

Bland eplemos, eplebitene og kanel i en bolle.
Legg en toppet ss epleblanding på vårrull wrapperen og rull den til en jevn rull.
Brett hjørnet mot deg over fyllet og så brett den ene siden over, rull en gang og brett den andre siden over og rull ferdig.
Stek rullene i en panne på middels varme med smør.

Til desserten øverst på bildet brukte jeg

vaniljeis
calvadossirup
fin hakkede pistasjnøtter
rosenblader
mynte

Calvados sirup
1/4 dl sukker
1/4 dl brunt sukker
1/4 dl vann
1/4 dl calvados

kok opp til du får en tykkflytende røre som bobler.
Pass på at ikke all vannet fordamper, da får du knekk og ikke sirup.

Bruk fantasien når du setter sammen desserten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...