onsdag 18. februar 2015

Maracuja miniterter

Maracuja er en nær slektning av pasjonsfrukten, den er i passifloraslekten og de to fruktene smaker omtrent det samme.
Hvis jeg fikk smake på en dessert med denne frukten og ikke viste hva jeg sakte på ville jeg svart at den smaker som passjonsfrukt.
Forskjellen er at disse fruktene kan bli opptil 1 kilo store.
Jeg er alltid på jakt etter ingredienser og da jeg var på Jacobs på Holtet i Oslo kjøpte jeg forskjellige frosne frukt pureer til å ha i smoothier og blant annet puré fra denne frukten.


Ja jeg har jukset litt, jeg har brukt ferdig små tertebunner som jeg fylte og bakte. Jeg pyntet med en bit jordbær samt kokosflak og serverte
minitertene med pisket krem med vanilje
Denne terten er best å lage dagen i forveien.
Til fyllet som du kan bruke i en litt større pai eller 12 små

Til fyllet trenger du:)

1 beger/300 g med creme fraiche
1 dl sukker
1 dl usøtet Maracuja puré eller usøtet pasjonsfrukt
5 eggeplommer

Krem
3 dl kremfløte
1 vaniljestang.
2 ts melis

Pynt
Jordbær
Litt kokosflak 

I en kasserolle koker du opp halvparten av creme fraichen og sukkeret husk å røre slik at massen ikke svir seg.
Ta kasserollen av varmen og tilsett frukt pureen og bland godt.
Visp eggeplommene lett sammen og ha dem i creme fraiche blandingen men du visper ingrediensene lett sammen. Sett kasserollen tilbake på medium til sterk varme, kok opp blandingen under stadig omrøring, du vil ikke at massen svir eller skiller seg. Når eggekremen begynner å tykne tar du den av varmen og rør godt.

Hell kremen i minipaiformene og bak dem midt i ovnen på 120 C i ca. 20 minutter.

Visp krem, frøene av vaniljestangen og melisen sammen til en myk krem.
Server den ved siden av eller på.
Pynt med jordbær og kokosflak.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...