lørdag 28. februar 2015

Taqueria



Meksikansk mat som jeg fikk i  California står mitt hjerte nært, hva er forskjellen på Tex Mex og den maten. Jeg vet egentlig ikke, kanskje små nyanser fra sted til sted akkurat som maten her hjemme. 

Hver gang jeg tenker på disse nye tacostedene som har dukket opp, drømmer jeg meg bort til en tid hvor jeg satt uten i solen og fikk servert pico de gallo med hjemmelaget tortilla chips mens jeg ventet på maten jeg bestilte. Eller rettere sagt jeg får vann i munn og kan ikke vente med å prøve et av de nye stedene.

Høna og Poteten har vært ute og testet Taqueria på Paleet i Oslo.

Poteten: hvordan vil du klassifisere maten dere serverer her, tex mex, mexicansk meksikansk?
Servitør: Hva mener du?
Høna: Du skjønner hun er matblogger.

Dæven døtte tenkte jeg inni meg med et smil og blir litt flau. Jeg måtte legge til at ja jeg skrev om mat.

Servitør: Å ja, det heller mer mot california style det vi serverer her.
Meg: Så gøy der har jeg bodd.

Vi bestiller drikke mens vi forsøker å bestemme oss for hva vi vil spise. Valgets kvaler, for jeg vil gjerne smake på mest mulig. Vi spør servitøren hva han anbefaler

 Han foreslo en Taco Tasing med fire forskjellige taco og quesedilla
Når drikken kommer på bordet kommer han med tre forskjellige sauser, en tomatillo saus, en tomatsaus og en diablo saus laget på habanero. Jeg ble litt skeptisk og dette fikk meg til å tenke på en gang jeg var i Houston Texas og skulle smake på forskjellige salsaer fra en lokalprodusent. Prøv denne du, denne gir vi småbarna sa damen på sørstatvis. Jeg smakte og jeg kan si at jeg smakte ikke på flere.
Jeg liker sterkt, men jeg liker ikke å ha det vondt.
Servitøren fortalte at det var tomater i sausen også, så den er ikke så sterk som ren habanero.

Da måtte jeg bare teste, en teskje av hver saus.
Jeg begynte fra høyre, den grønne først, så den rød og til slutt den gule.
Jeg måtte ta et lite magadrag og slippe løs et lite ahh etter den gule, den var passe sterk, jeg måtte ikke kaste i meg drikke eller trygle om melk. 
På hvilken skala er jeg når det gjelder å tåle sterk saus, jeg synes ikke at Tabasco eller den hotte salsaen du kjøper på på supern er veldig sterk,
Sausene var smakfulle og passet perfekt til maten. 
Vi fikk taco i mais lefse en med deilig hummersalat, limemajones og sprøstektløk og en 
kylling adobado, pico de gallo, manchego og oregano.
Så fikk vi to i hvete tortillas, spenstig en med kongereker, hvitløk, habanero, mintslaw og tamarindsalsa og den andre var med mørt pulled pork, ananas, rødkålsrelish, løk og hvitløkschips

en siste retten kjørte vi vegetarisk, en quesedilla med Manchego, portobellokrem, trøffel og mais.
Vel, når det kommer til California inspirert meksikansk så kan jeg ikke huske maten slik som dette i mine fire år i California
Vi kom vel frem til at stede serverte en moderne California Meksiansk meny, med litt innflytelse fra rundt om i verden. Ha ha ha, jeg tror ikke trøffel var noe de hadde på quesedillasene sine på den meksikanske cantinaen rett over veien fra skolen jeg gikk på. Mint og tamarind er en kombinasjon jeg kjenner fra min favoritt indiske restaurant i HongKong

Uansett, maten var deilig med spennende smakskombinasjoner, men anbefaler ikke å ha diablosaus på alt. Jeg tror smaksløkene mine var litt i sjokk da jeg gikk der i fra.

Jeg vil ikke komme med kritikk og bombastiske påstander om at dette ikke er sånn og sånn fordi.... som noen har sagt om tilsvarende steder i Oslo. Tradisjoner er til for å brytes, vi utvikler oss og utforsker nye steder og muligheter og man bruker de råvarene man har til rådighet.

Selv om jeg har bodd i California i fire år så betyr ikke det at jeg er ekspert på denne type mat og dessuten er det 22 år siden jeg flyttet hjem igjen, ting har endret seg der borte akkurat som den har gjort her hjemme.

Kanskje vi burde kalle det Nouveau Mex i stedet :)

Jeg har googlet ordet etter at jeg skrev det og det er faktisk noe som heter nouveau mex, ha ha ha og passer kanskje perfekt til å beskrive Taqueria på Paleet i Oslo.

Hæppi it'n


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...