tirsdag 17. mars 2015

Hodegjerde på kun kort tid

 Gammelt skrot blir som nytt. MDFplate rester, gamle knapper, nylonsnor, linstoff, gammelt trevirke og nyinnkjøpt 4 cm skumgummiplate, alt dette lå rundt om kring i det gamle huset bortsett fra skumgummiplaten.

Jeg synes det manglet noe på soverommet og bestemte meg for å lage et hodegjerde til sengen.
Med løfte- og bærehjelp fra 15 åringen gikk dette unna på under 1 time:)

Du trenger  en plate som er så bred og så høy som du ønsker hodegjerde skal være.
Jeg har brukt mdf rester og den var ikke høy nok så jeg festet ben på den og for å gi platene støtte festet jeg trestolpene langs hele høyden på senge gjerdet.

Du trenger stoff som er litt større enn ønsket hodegjerde

Du trenger en skumgummiplate som dekker hodegjerdet.

Du trenger ønsket mengde knapper
Jeg har brukt metallknapper, men det er jo pent å få trukket dem i samme stoff som hodegjerdet eller et tekstil du ønsker å bruke

Metallringer  til å feste knappene på.

Stor og lang nål

Nylonsnor

Stiftepistol

Drill

Lim eller dobbeltsidet teip
Her ser dere baksiden av hodegjerdet, MDF platene matcher ikke en gang og den ser ganske rufsete ut, men det er det ingen som ser:)

Før du fester skumgummi og tekstil, borer du små hull til knappene du skal feste,

lim på skummgummi eller bruk en dobbelsidet teip langs kanten du vil ikke at den forskyver seg når du begynner å stifte på stoffet.

Stifte på stoffet, jeg begynte øverst og jeg strammet stoffet for hver stift, jeg dro stoffet bortover.
Så stiftet jeg sidene, jeg begynte øverst til høyre og så dstrammet jeg jeg til på venstre side, så stiftet jeg på venstre side og strammet til på høyre side før jeg stiftet igjen.
Du vil ikke stramme for mye og husk å stramme likt og jevnt.


Når du er ferdig å stifte på stoffet kan du begynne å feste knappene.
Begyn fra baksiden. Tre en lengde med nylonsnor i nålen og stikk den gjennom et av hullene og på den andre siden fester du en av knappene og stikker nålen inn i samme hull igjen.
på baksiden strammer du til og fester snøret i en av ringene som på bildet over.
Når du er ferdig er det bare å sette den opp bak madrassen. Jeg er ganske fornøyd med resultatet og kostet meg ikke så mye bortsett fra litt tid og ny skumgummiplate. Det tok faktisk ikke mer enn en time å settte den sammen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...